גן לאומי ציפורי

גן לאומי ציפורי

הגן הלאומי ציפורי מכיל בתוכו שרידים מציפורי העתיקה שהבולטים שבהם הינם מערכת מים תת קרקעית מרשימה ורצפות פסיפס מדהימות.

איך מגיעים

הגן הלאומי ציפורי, נמצא סמוך לישוב ציפורי על כביש 7926 [לגן הלאומי ציפורי ניסע בכביש זה כחצי ק"מ מכביש זה היוצא מכביש 79 – המגיע מצומת המוביל – מזרח.

פירוט

העיר ציפורי קיבלה את שמה מהיותה  מתנשאת מעל כל סביבתה – כמאמר הגמרא במסכת מגילה דף ו' עמ' א: "למה נקרא שמה ציפורי – שיושבת בראש ההר כצפור". הירושלמי, במסכת פאה פרק ז' הלכה ג תארת את ציפורי כמקום שפירותיו משובחים: "עשה שאמר רבי יוסי לבנו בציפורין עלה והבא לנו גרוגרות מן העליה עלה ומצא את העלייה צף עליה דבש". גם אמת המים של ציפורי מוזגכרת בגמרא – במסכת עירובין, דך פ"ז עמ' א: "אמר רבי יהודה: מעשה באמת המים שהיתה באה מאבל לצפורי…".

בגן הלאומי ציפורי נמצאים שרידיה של העיר שהיתה צומת דרכים חשובה בגליל, ושלתוך הישוב היהודי בה חילחלו השפעות זרות רבות [גם הפסיפסים שנמצאו במקום מעידים על כך . . .] .

גן לאומי ציפורי

את הסיור בגן הלאומי ציפורי מומלץ להתחיל במערכת המים. נחנה במגרש החניה לפי השילוט ונצעד בשביל היוצא ממנו לפי השילוט למסלול ששת הפירים.  לאחר צעידה של כ 100 מ' נגיע למאגר המים של ציפורי העתיקה. משמאלינו נראה את בור השיקוע דרכו הוזרמו המים למאגר, ואנו נרד למאגר דרך המדרגות מימין. אנו נפסע במאגר המים העצום כ 50 מ' עד שנגיע למדרגות שיובילו אותנו החוצה. נפנה שמאלה עם השביל למסלול ששת הפירים, ובכניסה למסלול נפגוש במתקן "עובר / לא עובר" הנמצא ליד הפיר הראשון  שימחיש לנו כמה צריך להתכופף במסלול, אנו נמשיך לצעוד על שביל העפר ומהפיר הרביעי נוכל להכנס לתוך מערכת המים [אסור להיכנס ללא פנסים]. לתוך מערכת המים יורד גרם מדרגות ארוך, תלול וצר המוביל אותנו אל בטן האדמה.  נצעד לאורך מערכת המים כ 90 מ' ובאמצע נבחין גם בפיר החמישי היורד אל המערכת. בפיר השישי נצא החוצה ממערכת המים ונצעד שמאלה למרכז המבקרים של הגן הלאומי ציפורי – כ 700 מ' בשביל נוח לצד שוחות ארוכות של שיחי צבר. אם הגענו למקום רק עם רכב אחד – מומלץ שהנהג יחזור חזרה [כ 400 מ'] למגרש החניה הראשון ויביא את הרכב למגרש החנייה ליד מרכז המבקרים.

גן לאומי ציפורי

במרכז המבקרים של הגן הלאומי ציפורי יש שירותים מסודרים ומשמאל לכניסה לחנות המזכרות  ישנו חדרון בו מוקרן סרט קצר ומעניין הממחיש היטב את החיים שהיו בציפורי הקדומה.

ממרכז המבקרים נתחיל לצעוד לכיוון אתר ציפורי הקדומה.  ולאחר כ 400 מ' נגיע ל"דקומנוס" שהיה כנראה הרחוב הראשי של העיר. הפנייה הראשונה שמאלה תוביל אותנו ל 2 מבנים עם פסיפסים מרהיבים [בית חג הנילוס ובית אורפיאוס] – נוכל לזהות אותם לפי הגגות שנבנו מעל רצפות הפסיפס כדי לסייע בשימורן.

גן לאומי ציפורי

לאחר שנחזור לרח' הראשי נראה מימין לנו עוד נקודת תצפית על מבנה ציבורי עם רצפת פסיפס יפה., משם השביל עובר דרך מבנה גדול, בית דיוניסוס בעל 2 המפלסים והפסיפס המדהים [מדובר בבנין מודרני שנבנה על פי תבנית משוערת של הבית שהיה כאן בעבר] ומשם השביל ממשיך בעליה עד התצפית המדהימה מהמצודה הצלבנית, שבקומה העליונה שלה ישנו מעין מוזיאון של ממצאים שנמצאו באיזור.

גן לאומי ציפורי

מנקודה זו ניתן להמשיך עם השביל לתצפית מדהימה על על העמק שמתחת [ולראות גם את המבנה המיוחס לציון קברו של ר יהודה נשיאה ] ומשם השביל מוביל אותנו לאמפיתיאטרון, לבית הכנסת המרשים של ציפורי העתיקה ולשרידיו של בית ביזנטי. אם הגענו עם 2 רכבים – ננסה להקפיץ את הרכב השני לחניה שליד בית הכנסת [כשאנו היינו במקום הכביש היה סגור וחזרנו את כל הדרך ברגל].

דגשים

  • הכניסה בתשלום – למנויי מטמון חינם
  • בקיץ חם מאד בציפורי

כתיבת תגובה

סוג האתר

גן לאומי עם פסיפסים יפים

על האתר

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461