גבעת הצבעונים בחורבת ניחה

נושא: פריחה מחיר: ללא עלות עונה: חורף מים: אין מפת סימון שבילים: 1 - החרמון, הגולן ואצבע הגליל נבדק לאחרונה: 7/3/2014
מזג האוויר באזור: 26

תקציר:

בחורבת ניחה אשר נמצא בנחל משגב ישנה פריחת צבעונים נפלאה בעונה.

איך מגיעים:

איך מגיעים לגבעת הצבעונים? נוסעים על כביש 90 צפונה, חולפים על פני הפנייה לכיוון כפר גלעדי, ומשם ממשיכים על כביש 90 עוד 2.4  לכיוון מטולה שם  ופונים שמאלה 1 , פונים שמאלה לכביש פנימי המוליך למחצבת כפר גלעדי. הדרך עוברת בין פסלים שהוצבו כאן בניסיון לייפות את האיזור שניזוק מפעילות המחצבות. לאחר כ- 300 מ' רואים מימין שלט ירוק של החברה להגנת הטבע המורה על שמורת נחל משגב, ושם חונים.

עולים לגבעה בשביל המסומן (שביל עיזים), ובדרך נהנים משפע פרחי בר :נורית אסיה (באדום), הרדופנין הציצית (בלילך מעושן), כוכבים צהובים של זהבית דמשקאית, דרדר כחול ופשתה שעירה (בוורוד) ואירוס אחר הצהריים.

חזרה לכיוון הרכב בשביל המעקל ימינה ומתקרב לנחל שומר (הנחל נקרא על שם ארגון השומר, שהוקם בראשית המאה ה-20 ואנשיו הם שהקימו את קיבוץ כפר גלעדי הסמוך. שמו הערבי של הנחל הוא ואדי א-נימְר ("נחל הנמר"), ומקורו בנמרים שחיו באזור עד אמצע המאה ה-20).

מידע כללי:

צבעוני ההרים הוא צמח רב-שנתי בעל בצל גדול הטמון עמוק באדמה (גיאופיט). בחודשי הקיץ מצויים הצבעונים בתרדמה ובאביב הם פורחים. בארץ ישראל גדלים ארבעה מיני בר של צבעונים: צבעוני ההרים וצבעוני המדבר האדומים; וצבעוני ססגוני וצבעוני החרמון שצבע פרחיהם לבן-ורוד-צהוב. בעולם יש צבעוני בר בעיקר במערב אסיה. הצבעוני נחשב לפרח מלכותי בגני הסולטאנים העות'מנים.  מקור השם המדעי Tulipa  במילה הפרסית טורבן שפירושה כובע, מקור השם העברי "צבעוני" במגוון הצבעים הגדול של הזנים התרבותיים.

פירוט:

צבעונים מקושרים אצלנו באופן אוטומטי להולנד למרות שמקורם בכלל בפרס ובטורקיה (הצבעוני הגיע לאירופה כחלק ממחווה דיפלומטית של הסולטן העותומני לקיסר אוסטריה לפני כ-500 שנה). ניתן בהחלט למצוא אותם גם בארצנו הקטנה במקומות גבוהים.

.אחד המקומות הללו הוא חורבת ניחה שנמצאת במרכז שמורת נחל משגב. השמורה נמצאת בגליל העליון במורדות הרי נפתלי בין כביש 90 לקיבוץ משגב עם. בין נחל משגב הזורם בחלקה הצפוני של השמורה  לבין אפיק נחל שומר העובר בחלקה הדרומי משתרע החלק המרכזי של השמורה – גבעה ובה אתר העתיקות  חורבת ניחה, שבו שרידי יישוב מהתקופה הביזנטית וגם מרבדי צבעונים (בעונה).

הפריחה המרשימה מצדיקה את המאמץ הנדרש בטיפוס על הגבעה, ואם פספסתם את עונת הפריחה תוכלו עדיין להינות מהנוף המרהיב שנשקף ממנה. עמק החולה מדרום, עמק דן ורמת הגולן ממזרח, המושבה מטולה מצפון והחרמון העוטה שלג שחולש על הכל מצפון-מזרח.

רק אל תשכחו: "צבעוני ההרים הוא מחוץ לתחום"!

חשוב לדעת:

אורך השביל עד לנקודת הפריחה כ 1.5 ק"מ

סימון השביל אינו ברור (שביל עיזים), שימו לב במיוחד עם ילדים קטנים!

במקום אין פחי אשפה – אנא קחו את הפסולת אתכם!

המסלול נכתב ע"י רבקה צדוק מדירת האירוח בית על הנחל בקרית שמונה.