פריחת רקפות וכרכומים בעמק הארזים

נושא: נוף, פריחה מחיר: ללא עלות עונה: חורף מים: אין מפת סימון שבילים: 9 - מבואות ירושלים נבדק לאחרונה: Jan 2 2013 12:00AM
מזג האוויר באזור: 7

תקציר:

פריחת רקפות מדהימה ובין הרקפות פריחתם של המוני כרכומים

איך מגיעים:

איך מגיעים לפריחת הרקפות?

אם הגענו מהמרכז, נוסעים על כביש מס' 1 לכיוון מוצא, יורדים במחלף, בצוחמת T הראשונה פונים שמאלה, בצומת שאחריה פונים שמאלה ועוברים מתחת הגשר ו 50 מ' אחרי הגשר פונים ימינה לשביל עפר משובש ליד מתקן של חברת חשמל - יש שם סימון שבילים כחול.

מירושלים פונים ימינה במחלף מוצא ולפניי שמגיעים למוצא, פונים ימינה שוב מתחת לכביש מס' 1 ומגיעים אחרי כ 50 מ' למתקן של חברת חשמל.

מידע כללי:

הרקפת המצויה היא "גיאופיט", דהיינו צמח רב שנתי בעל איבר אגירה (פקעת/בצל) שטמון בקרקע ומשמש מחסן המזון והריבוי של הצמח. ממנו יונק הצמח את מזונו, ומהניצן שבו מתחדשת הפריחה מידי שנה.

הפקעת של הרקפת המצויה עשוי להגיע לקוטר של 15 ס"מ, היא מכילה רעל בשם "ציקלמין" (ע"ש שמו הלועזי של הפרח "Cyclamen Persicum"), בעבר שימש רעל זה כאמצעי דיג. הדייגים ערבבו אותו בקמח והציבו אותו כפתיון לדגים שאכלו ומתו.

הרקפת נחשבת כפרח מוגן, אסור לקוטפה או לפגוע בה בשום צורה. צורת הפריחה ההפוכה שלה המשווה לה מראה של צינור מקלחת הוא ייחודי ומגן על האבקה מפני לחות. היא מתחילה לפרוח בסוף חודש דצמבר ומסיימת באפריל, אך השיא הוא בין החודשים ינואר-מרץ.

הכַּרְכֹּם חורפי (שם מדעי: Crocus hyemalis) הינו גאופיט בעל פקעת ממשפחת האירוסיים. עלי הכותרת לבנים ובמרכז צהובים, עם פסים דקים סגולים מצידם החיצוני. האבקנים בצבע ארגמן עד שחור.  עלי הצמח ירוקים ויש פס בהיר במרכז העלה. לכרכום פקעת המתחדשת מדי שנה. ההאבקה נעשית על ידי חרקים. הפרי מתבקע מעצמו והוא בעל זרעים רבים. הצמח נפוץ באזור הים-תיכוני של ישראל ופורח בחודשים אוקטובר עד פברואר [ע"פ ויקיפדיה]

פירוט:

פריחת הרקפות והכרכומים הינה לאורך כל השביל הכחול המוביל לעינות תלם. מי שרוצה יוכל לצעוד בשביל העיזים הצר ומי שיעדיף את דרך העפר יוכל לפסוע בה.

מומלץ מאד לפסוע לאט ובנחת כמה שרוצים, ליהנות מצפצוף הציפורים , מהפרפרים שמסביב ומהפריחה הלבנה ורודה המרהיבה.

ניתן לשלב את סיור הפריחה עם ביקור בבית ילין הסמוך.