מלהב לתל קשת על שביל ישראל

סוג: קווי נושא: נוף, קטע משביל ישראל תחבורה: רכב פרטי, תחבורה ציבורית מחיר: ללא עלות רמת קושי: צעירים בכושר משך: יום שלם זמן: בוקר אורך: 34.4 ק"מ עונה: אביב מים: אין מפת סימון שבילים: 12 - דרום השפלה ושולי הר חברון נבדק לאחרונה: 27/11/2019
מזג האוויר באזור: 23

תקציר:

קטע בשביל ישראל העובר בין שדות צפון הנגב.

איך מגיעים:

המסלול מתחיל בשער של קיבוץ להב - יש ניה ליד המצפור - כמאה מ' מהשער. ניתן לבקש לחנות גם בפנים.

המסלול מסתיים בתל קשת. היות שאין תחבורה ציבורית או גישה למקום ברכב פרטי - הנקודה הכי קרובה לשם כך היא אחוזם - כ 2.8.צפונית לתל קשת - על כביש 40. - ניתן לנייט ניווט ישיר לפי הקישור

ניתן לראות את כל המסלול - בקישור

מידע כללי:

ליד המצפור שבכניסה לישוב [לזכרם של אלון ברסלב וליליאן בן סימון שנהרגו בספטמבר 77' ] בכניסה לקיבוץ נרד בשביל עפר קצר , נגיע לכביש משובש ונפנה בו שמאלה.  אחרי כחצי ק"מ נגיע לכביש 325 נחצה אותו ונצעד בשוליים הרחוקים. לאחר הליכה קצרה בשולי הכביש נרד ימינה לשביל עפר, נפגוש שלט ,שמורת להב צפון" ומחסום כלי רכב  ונמשיך ישר.  לאחר כ 100 מ' נפנה ימינה נעלה ונרד ממספר גבעות נמוכות ואחרי כ 500 מ' נפנה שמאלה לפי שלט "למערת הדקל" בעליה קלה -אליה נגיע לאחר כ 100 מ' [מדובר במערת ששימשה למגורים וקרויה על שם הדקל הגדול שמעליה].

מלהב לתל קשת על שביל ישראל

נמשיך לטפס במתינות ולאחר כ 700 מ' נפנה קצת שמאלה ונתחיל לרדת. לאחר ירידה של כ 400 מ' נגיע לעמק רחב, נחצה אותו ונמשיך עם הסמ"ש של השביל וסימון ירוק בעליה החדש שמולינו, לאחר כ 300 מ' ניע לפסגתה, נפנה ימינה, נרד בשלוחה בירידה מתונה ולאחר כ 300 מ' נגיע לאוכף עם מתקן מים. באוכף יש שילוט לחובת זעק ימינה וליער להב שמאלה ואנו ממשיכים ישר לפי השילוט לתצפית חורבת געת אליה נגיע לאחר כ 500 מ' של עליה מגבעת געת תצפית נהדרת ולאחר מנוחה קצרה והנאה מהנוף נרד ימינה עם הסימון בירידה תלולה של כ 250 מ' ובסופ הפונים שמאלה לפי השילוט ליער דבירה עם סמ"ש שחור שמתלווה לסמ"ש של השביל.

אחרי כ 1.2 ק"ה השביל מגיע לצומת שבילים ואנו ממשיכים שמאלה ולאחר כחצי ק"מ נצא משמורת יער להב צפון, נעבור את הכביש הצדדי ' נעבור ליד שלט הכניסה של יער דבירה   ונתחיל למעוד בשולי היער. לאחר כ 700 מ' נפנה ימינה, לאחר עוד כ 500 מ' נפגוש שביל שיגיע משמאל ואנו יחד איתו נפנה ימינה ומיד שוב ימינה ולאחר כ 700 מ' של עליה מתונה נראה מולינו אתר גדול של מקורות, ספסל מצד שמאל של השביל ומצד ימין לאחר שנעבור את המגדל נראה את חורבת מגדלית בה יש שרידים של מערות מגורים ובור מים מטויח. לאחר ההפסקה במקום נמשיך לצעוד בדרך היער בירידה ולאחר כ 400 מ' נגיע לחניון טבע - חניון מושקע עם שולחנות מונגשים לפיקניק ו 2 ברזי מים – מקום נהדר לארוחת בוקר.

לאחר ההפסק נמשיך במורד עם השביל הרחב, נפנה ימינה ונצעד בן השדות לגדר הקיבוץ, לאחר כ 500 מ' נפנה ימינה בצומת שבילים, לאחר כ 900 מ' נפנה שמאלה במזלג השבילים ולאחר כ 300 מ' נתחבר לשביל שמגיע מימין ונמשיל איתו ישר. החל מאיזו זה אנו צועדים לצידו של האפיק של נחל שיקמה. האפיק צר יחסית ובתוכו וסביבו עצים רבים.
לאחר כ 1.3 ק"מ השביל מתעקל ימינה [צפונה] בחדות ואנו צועדים במקביל לכביש . לאחר כק"מ נעבור מתחת קו מתח, לאחר כ 1.2 ק"מ נראה משמאלנו מעבר תת קרקעי מתחת לפסי רכבת  - אנו ממשיכים ישר לצעוד בין האפיק של נחל שיקמה לשדות ולאחר כ 4.1 ק"מ נראה שביל קצר שממנו ניתן לטפס לתל מילכה הסמוך – מהתל יש נוף נהדר של כל השדות באיזור – מומלץ במיוחד באביב.

מלהב לתל קשת על שביל ישראל

לאחר כ 800 מ' נפנה ימינה בצומת שבילים [מולינו נראה גשר] ומיד שמאלה לכיוון הגשר  שמתחת לפסי הרכבת. נמשיך ישר וקצת ימינה ונחצה את כביש 40 במעבר תת קרקעי. אם רוצים לפני המעבר מתחת ביש 4- ניתן לעלות ימינה בשביל – עליה של 100 מ' ואנו בתחנת "פז השקמה" – במקום חנות נוחות ושירותים. מקום נהדר להצטיידות ומנוחה.
אחרי שיצאנו מהמעבר התת קרקעי מתחת כביש 40 נמשך קצת ישר ונפנה ימינה על הכביש המשובש [הסימון באיזור גרוע] איתו נמשיך צפונה כ 2.8 ק"מ עד שנגיע לכניסה לחניה של שמורת פורה [במקום נמצא לעיתים קיוסק] . בדרך נעבור לאחר כ 2 ק"מ קבוצת עצי שיטה משמאל ודקלים ומימים ולאחר כ 400 קבוצה גדולה של אשלים.
לאחר כ 300 מ' נתחיל לצעוד בשבילי שמורת פורה עם הסמ"ש הירוק ולאחר 800 מ' נפנה ימינה בדרך רחבה עם סמ"ש כחול ומיד ימינה אחרי כ 100 מ' עם הירוק שוב.  ולאחר כ 1.2 ק"מ נעבוד בין שרידיו של גשר הרכבת שהקימו התורכים מעל ערוץ נחל פורה כדי לשנע כוחות לחזית הדרומית. הגשר קרס בשנות ה 80' של המאה הקודמת.

מלהב לתל קשת על שביל ישראל

לאחר כ 300 מ' בצומת השבילים נפנה שמאלה כשמולינו תל נגילה, טיפוס תלול של כ 200 מ' ואנו בפסגת התל שגובהו 209 מ', במקום ישנם שרידים של מבנים עתיקים, רמפת עץ שניתן לנוח עליה ועץ אשל בודד הנראה למרחוק.

לאחר המנוחה בתל נגילה נרד מצידו השני, ירידה שארכה כ 300 מ'נפנה בסופה שמאלה, לאחר כ 300 מ' נפנה ימינה בצומת השבילים ומתחילים מקטע של כק"מ של הליכה בין השדות בסופו נפנה ימינה לפי השילוט של נחל סד ונצעד מעל הקניון המפותל שלו [נכון ל 11/19 במקום ישנם שרידים של שריפה דיי חדשים] לאחר כ 200 מ' נעבור ליד שלט של ספריית השביל [לידה גל חול – כנראה שנשרפה ..] ולאחר כק"מ של צעידה מעל נחל סד נחצה אותו שמאלה בעליה מתונה– צמוד לגדר ואחרי כ 500 מ' נפנה ימינה בצומת השבילים.
לאחר 1.9 ק"מ עוברים התפצלות שמאלה, חוצים קו מתח, השביל מתעקל ימינה ואנו ממשיכים לצעוד בין השדות. לאחר כחצי ק"מ חוצים עוד קו מתח. לאחר כ 700 מ' חוצים עוד קו מתח ופונים ימינה עם סמ"ש כחול וקצת אחרי הפניה נראה מולינו חורשת אקליפטוסים גדולה שהינה נקודת הצל הראשונה לאחר תל נגילה. לאחר כ 300 מ' של הליכה לצד החורשה נחצה אותה ולאחר כ 500 מ' נראה משמאלנו עוד חורשה.
לאחר כ 2.5 ק"מ נראה לראשונה את תל קשת שנראה קרוב [אך בעצם נשארו עוד כ 1.4 ק"מ של הליכה – כפלי הקרקע מטעים]. לאחר כ 900 מ' נחצה קו מתח ולאחר כחצי ק"מ נראה את הפניה שמאלה לתל קשת אליו מעלה בשביל ליהנות מהנוף והרוח [העליה קצרה, תלולה וקשה ואם אתם עייפים ניתן לוותר]

מלהב לתל קשת על שביל ישראל

נחזור לשביל ונמשיך ישר, לאחר כ 600 מ' נחצה את כביש 40 במעבר תת קרקעי. השביל פונה ימינה ואנו נפנה שמאלה לרכב שהשארנו באחוזם – כ 3 '"מ של הליכה משולבת בשביל עפר ובשוליו של כביש 40 – זהירות!!

דגשים נוספים:

* ניתן למלא מים בחניון טבע ביער דבירה ובתחנת הדלק פז שרמה - כפי שצויין.

* העונה המומלצת לרטע זה הינה בסוף החורף כשהכל פורח - ייתכן בוץ רב ושלוליות עמוקות במעברים התת קרקעיים ובאיזור של שמורת פורה. ייתכן שבסוף החורף גם חלק מהשביליםשבין דבירה לאחוזם יהיו בוציים.