נחל עזגד ונחל אשלים

סוג: מעגלי נושא: מים, נוף תחבורה: רכב פרטי, טרמפים מחיר: ללא עלות רמת קושי: צעירים בכושר משך: יום שלם זמן: בוקר אורך: 8 ק"מ עונה: חורף, אביב מים: יש מפת סימון שבילים: 11 - דרום מדבר יהודה וים המלח נבדק לאחרונה: 26/3/2014
מזג האוויר באזור: 18

תקציר:

המסלול בנחל עזגד ונחל אשלים הוא מסלול מרהיב בערוץ הקניוני מרתק.

איך מגיעים:

בצומת הערבה (ליד מפעלי ים המלח) נוסעים צפונה לכביש מספר 90. לאחר כ- 10 ק"מ פונים שמאלה לדרך עפר המגיעה למישור עמיעז ומסומנת בסימון אדום [אם מגיעים מאיזור המלונות, נמדוד כ 15.9 ק"מ מהצומת של כביש 31 ונפנה ימינה לפי הסימון האדום]. לאחר כ- 2 ק"מ מגיעים לצומת שבילים שם פונים שמאלה עם הסימון האדום. לאחר עוד כ- 2 ק"מ מגיעים שוב לצומת שבילים, ובצומת זו ממשיכים ישר בסימון שחור. לאחר כחצי קילומטר מגיעים לחניון לילה וממשיכים בנסיעה עוד כקילומטר. חוצים את אפיק נחל עמיעז, עולים בעליה חדה ומחנים את הרכב ליד תחנת השאיבה. הנסיעה בדרכי העפר מתאימה לכל סוגי הרכב. ככל שמתקרבים לתחנת השאיבה הדרך הופכת להיות יותר משובשת, אך אפשרית לנסיעה

פירוט:

המסלול סגור עד להודעה חדשה עקב זרימת חומצה לנחל ביולי 2017

לאחר שמוצאים חניה ליד תחנת השאיבה (יש בשפע...) ואומרים  "אהלן וסהלן" לשומר,  מתחילים ללכת בשביל המסומן שחור. לאחר מספר דקות מגיעים לפיצול שבילים ופונים לשביל אדום היורד לנחל עזגד. לאחר ירידה קצרה מגיעים לקידוח מים,  שם השביל מתפצל. אנו נפנה ימינה לכיוון השביל הירוק .

לאחר הליכה של כשלושה קילמטרים, נעלה במעלה הנחל, נחלוף על פני שני מפלים עם נוף מרהיב, ונגיע לתצפית אל המפל הגדול של נחל אשלים. בראש המפל יש תצפית מדהימה  – מקום מומלץ לקפה ולארוחה קלה!

בנקודה זו נפגוש את השביל המסומן באדום ופונים עימו שמאלה אל מעל המפל הגדול.
נמשיך במסלול האדום, ולאחר עוד כ-2 קילומטרים מתחילים לרדת בירידה תלולה ואתגרית לכיוון נחל אשלים,  עד שמגיעים לפיצול שבילים כחול-אדום. נפנה שמאלה עם הסימון הכחול ונצא מהנחל בעלייה קצרה אל ראש מעלה אשלים שעוקף את מפל אשלים בירידה לנקיק הנחל.
מעלה אשלים יורד אל אפיק הנחל, ולאחר הליכה קצרה נגיע לנקיקי נחל אשלים – נקיקים צרים ובהם עשרות גבים המתמלאים במים לאחר השיטפונות. לאורך הקניון ישנם מס' מפלונים קטנים עליהם ניתן לטפס בעזרת חבל. כאשר הגבים מלאים במים יש צורך בחצייתם באמצעות שחייה.
נחל עזגד ונחל אשלים

לאחר כקילוטמר וחצי - שניים של הנאה בבריכות יוצאים מהקניון.ממשיכים בהליכה במורד הנחל עוד כקילומטר, עד למפגש עם תחנת השאיבה שראינו בתחילת המסלול. ממשיכים עם השביל המסומן באדום, פונים שמאלה בעלייה קצרה ותלולה, ממשיכים עוד מספר דקות במישור עד לרכב בנקודת ההתחלה.

אלעד אורן ושי בנחל אשלים

התמונות באדיבות  אלעד ליבוביץ'.

דגשים נוספים:

אסור לעשות את המסלול כשיש התרעת שטפונות באיזור ים המלח.

המסלול עובר במים ומאתגר במיוחד המשלב תצפיות מדהימות, מפלים וגבים. לאחר שיטפונות הגבים מתמלאים במים ויש צורך לחצות אותם בשחייה.
המסלול מיועד למטיבי לכת! יש עליות וירידות מסוכנות במסלול.  לא למשפחות עם ילדים קטנים! מומלץ לילדים מגיל 14 בלבד.
יש צורך בשקית אטומה למים להגנה על ארנק/פלאפון/מפתחות של הרכב. מומלץ להגיע עם חבל באורך  15 מטר, לא חובה.