גבעת הרדאר

גבעת הרדאר

בגבעת הרדאר נמצא אתר ההנצחה של חטיבת הראל מהפלמ"ח.

איך מגיעים

איך מגיעים לגבעת הרדאר? מגיעים לישוב הר אדר על כביש 425 שמגיע מכיוון אבו גוש, ומהכביש הראשי פונים ימינה לכיוון המועצה. נחנה במגרש החניה ונעלה במדרגות לכיוון גבעת הרדאר. קצת לפני הפנייה למועצה המקומית הר אדר ינו כביש קטן שאיתו אפשר לעלות עם הרכב עד קרוב לאנדרטה.

פירוט

גבעת הרדאר הינה אחת הפסגות בהרי ירושלים שגובהה כ 880 מ' מעל פני הים. מגבעת הרדאר ישנה אפשרות לתצפית לכל הכיוונים – החל מגוש עציון במזרח ועד לשפלה במערב.

עד לשנים האחרונות[וכך גם רשום בשלט ההסבר על הגבעה] סברו ששמה של הגבעה ניתן לה בשל מתקן רדאר שהוצב ע"י הבריטים על פסגתה, אולם מחקר חדש [שהתפרסם על ידי פרופ' קדיש וד"ר ארנוולד] מוכיח שהמתקן שכולם חשבוש היה רדאר לא היה אלא תחנת ממסר לטלפונים והיות שצורתה היתה צורת צלחת של רדאר כולם סברו שאם זה נראה כמו רדאר אז זה רדאר. המתקן הוסר עם סיום המנדט הבריטי.

במלחמת העצמאות נכבשה גבעת הרדאר בימי כוחות ההגנה אולם הירדנים כבשוה חזרה והחזיקו בה עד מלמחת ששת הימים במהלכה נכבשה גבעת הרדאר ע"י חטיבת הראל בפיקודו של אל"מ בן ארי [שלא הצליח לכבוש אותה כמ"פ בחטיבת הראל של הפלמ"ח].

גבעת הרדאר

האנדרטה בגבעת הרדאר נמצאת כיום מעל שרידי המוצב הירדני שנהרס לאחר המלחמה ובמקומו הוקם אתר ההנצחה לחטיבת הראל.

האתר כולל  אנדרטה לזכר הנופלים של חטיבת הראל לדורותיה בכל הגזרות, ותצוגת כלים משוריינים. את האנדרטה, מגדל תצפית מבטון חשוף שגובהו כשישה עשר מטרים, תיכננו יחד האדריכלים אריה שרון ובנו אלדר שרון, והיא מעוצבת כשתי צלחות רדאר המונחות זו על גבי זו וניצבות על שתי רגלים הנראות כשער הפונה אל ירושלים [ע"פ ויקיפדיה].

גבעת הרדאר

דגשים

  • שמרו על הילדים בתצפית במגדל
  • נדרשת זהירות בתעלות
  • הכניסה למגדל היתה סגורה ב 1.6.2022 – ללא שלט הסבר

כתיבת תגובה

סוג האתר

אתר הנצחה לחטיבת הראל של הפלמ"ח

על האתר

לחצו לניווט

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461