עין יצחק ובריכת דובק

עין יצחק - עין סג'מה ובריכת דובק הינן 2 בריכות מטופחות, עמוקות וקרות לזכרם של אב ובנו

איך מגיעים

איך מגיעים לעין יצחק? כדי להגיע לעין יצחק ניסע על כביש 367 לכיוון גוש עציון ובכיכר כפר עציון / בת עין נפנה לכיוון בת עין [אם הגענו מעמק האלה הפנייה ימינה ואם מירושלים הפניה שמאלה. ניסע לפי השילוט למסעדת גוונא ואחרי כ 500 מ' נפנה ימינה לכיוון הבית קפה, אחרי נסיעה של 200 מ' נוספים נפנה ימינה שוב לשביל מסומ"ש בכחול. ניסע בזהירות על השביל הצר ונשים לב טוב למכונית שמגיעות מולינו, אחרי כ 100 מ' יש פנייה שמאלה לשביל הולכי רגל שיורד עד המעיין, ואחרי כ 200 מ' נוספים נראה מימיננו חלק משרידיה של משואות יצחק הישנה. נמשיך לסוע בשביל הצר ואחרי כקילומטר השביל מתעקל בחדות שמאלה וישנו שילוט לשביל שממשיך ישר ל בריכת דובק [השביל שממשיך ישר מתאים רק לרכבים גבוהים]. אנו נמשיך עם השביל שמאלה ואחרי כ 300 מ' נראה מימיננו את המדרגות היורדות לעין יצחק [הידוע גם בשם עין סג'מה]. אם נרצה לרדת לאחר הטבילה במימיה הקרים של עין יצחק לבריכת דובק, ישנו שביל שיוביל אותנו מרחק של 200 מ' במורד הישר לבריכה.

פירוט

עין יצחק ובריכה דובק נמצאות שניהם בפתחו של ערוץ הידוע בכינויו "ואדי גן עדן" על שם הנוף המרהיב הנשקף ממנו, עצי הפרי הרבים שהיו בו בעבר והמים הזורמים מהנביעה הנמצאת על צלעו המערבו של נחל סג'מה שזורם בו.

משואות יצחק הישנה:

בשנת תש"ו [1945] הוקם הישוב לראשונה באזור גוש עציון. הקיבוץ נקרא על שמו של הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג שהיה הרב הראשי באותה עת ולזכרון [משואה] היהודי ששנרצחו בשואה. היוב התמודד בהצלחה עם קשיי ההקמה ובמקום נבנו בתי ונטעו מטעים אולם במלחמת השחרור נפל הישוב בידי הלגיון הירדני ורבים מחבירו נפלו בשבי. לאחר שובם מהשבי הקימו חברי הקיבוץ ששרדו את הקיבוץ מחדש בשפלה – במועצה האיזורית שפיר.

בשנת 2000 הקומה חוות משואות בשטח הקיבוץ הישן ובה הוקם מרכז מבקרים שמטרתו להציג את ההיסטוריה של גוש עציון מהקמתו עד לנפילתו במלחמת השחרור ולארגן סיורים ברחבי הגוש.

בריכת דובק:

קרויה על שמו של דב וינשטוק ז"ל שהיה סייר השדות של המעצה האיזורית גוש עציון ואיש חינוך שריכז סביבו בני נוער שמסגרות החינוך לא יכלו להתמודד איתן ויצק תוכן ומשמעות לחייהם. הוא שיפץ יחד עימם את ואדי גן העדן ואת בריכת עין ס'גמה וקרא אותה על שם בנו – עין יצחק.

לאחר מותו נבנתה לזכרו בריכה מטופחת ומוצלת ששטחה כ 4X4 מ"ר ועומקה כמטר וחצי שמתמלאת מהמים הגולשים מעין יצחק. הבריכה נמצאת בואדי גן העדן, ובסביבתה מס' שולחנות פיקניק. בסמוך לבריכה ישנה מערת רועים שטופחה ונוקתה ומשמשת כיום לפעילויות חברתיות.

עין יצחק:

המעיין המשופץ קרוי על שמו של יצחק ויינשטוק הי"ד שנרצח בגיל 20 ע"י מחבלים בפיגוע ירי. המעיין שופץ על ידי אביו שקרא את הבריכה המחודשת על שמו של בנו. גודל הבריכה כ 2.5 מ"ר ועומקה כ 1.8 מטר.

סביבת הבריכה מרוצפת ומטופחת ובסביבתה מס' שולנות פיקניק. מי הנביעה זורמים אל הבריכה בתעלה מוסדרת ומימיה העודפים של הבריכה זורמים דרך צינור לבריכת דובק.

דגשים

• המים בעין יצחק ובריכת דובק עמוקים וקרים – הכניסה על אחריות המתרחצים בלבד
  • המעיינות נמצאים בגוש עציון שהינו שטח בטוח יחסית – אבל עדיין מומלץ להגיע בקבוצות למעיינות