מעלה דבשון ועין עקב

מעלה דבשון ועין עקב

המסלול למעלה דיבשון ועין עקב הינו טיול מדברי בין נופיו המצוקים של נחל צין ומעיין באמצע שום מקום.

איך מגיעים

איך מגיעים למסלול של מעלה דיבשון ועין עקב?

תחבורה ציבורית:

קוים 60 מבאר שבע למצפה רמון, 392 מת"א לאילת. נרד בכניסה למדרשת בן גוריון.

ברכב:

ניסע בכביש 40 דרומה עד קיבוץ שדה בוקר. נחלוף על פניו ובק"מ 130 נפנה שמאלה למדרשת בן גוריון, בה נחנה את הרכב.

בכיכר שבכניסה למדרשה נפנה לכוון עין עבדת (ימינה לבאים מהכביש אל המדרשה) עד שנגיע לשער הכניסה של הגן הלאומי עין עבדת – כאן נוכל לבקש מהשומר את מפת המסלול ותיאורו – נמשיך עם הכביש עוד כ 1.7 ק"מ עד שנגיע לרחבת חניה קטנה משמאל הכביש, בה ניצב עמוד עם השילוט לתחילת המסלול.

פירוט

נתחיל לטפס לפי הסימון הירוק, במסלול שמתחיל בעליה קשה על אדמת חרסית בגווני אפור שמתפוררת ומחליקה. אחרי כ 700 מטרים (טיפוס לגובה של כ 130 מטרים) נגיע לפסגתו של מעלה דבשון ומצפור ציפרים.

לאחר ששבענו מצפיה בנופו של נחל צין שנפרש לרגלינו, נמשיך לפסוע עם הסימון הירוק על גב הרכס, כשמימיננו ומשמאלינו שדה זרוע באבני צור בצבעים כהים שונים. אחרי כ 1.5 ק"מ של צעידה נחצה את הערוץ של נחל דבשון, כשמימיננו שרידי סכר עתיק ומשמאלנו מרפסת תצפית ממנה נוכל להביט על המכתש מזווית אחרת. אם הגענו בימים שאחרי השטפונות נוכל ליהנות ממראה המים המנצנצים בקרני השמש בגב שמתחתינו.

מעלה דבשון ועין עקב

נחזור לשביל ונמשיך לצעוד בו, ונחלוף על פני מאהל בדואי משבט אל-עזזמה, שעליו שלטים המזמינים לכוס תה / קפה ונמשיך לצעוד עם הסימון במורד הנחל כק"מ נוסף, ליד שרידי חקלאות עתיקה. נמשיך עוד ק"מ וחצי ומשמאלינו נראה את מפל דבשון המרהיב, ומימיננו נבחין בשכבות סלע בצבעים מתחלפים. נוסיף ללכת ק"מ וחצי נוספים עד שהשביל נעשה צר ותלול, נרד בו ובאופק יתגלו עצי הדקל שמעל עין עקב. בירידה מהדקלים ומטה ניעזר ביתדות שנעצה רשות שמורות הטבע והגנים הלאומיים, ונגיע אל שפת ברכת עין עקב.

מעלה דבשון ועין עקב

לאחר שנהנה מהמראה המרהיב ומטבילה במים [זהירות! – המים עמוקים וקרים מאד ודופן הבריכות חלקלק] נפנה צפונה ונפסע עם הסימון הכחול לכוון מטה. בימים שלאחר השטפונות יהיו הגבים מלאים מים.

אחרי כחצי ק"מ הליכה נגיע לחניון הקרוב למעיין, נמשיך בדרך הג'יפים שעוברת בתוך נחל עקב עוד כ 1.5 ק"מ, משמאלינו נראה את פסגתו של חוד עקב ואחרי 1.5 ק"מ נוספים נגיע אל השביל האדום.

נפנה שמאלה (מערבה) ונלך בו לאורך 4 ק"מ. הדרך חוצה את בקעת צין לרגלי מצוק הצינים, ויש בה צמחיה מדברית מגוונת, ויעלים המשוטטים חופשי במדבר.

סופה של הדרך האדומה לרגלי הדרך המתפתלת אל מדרשת שדה בוקר, נעלה בה והגענו לתחילת המסלול.

מעלה דבשון ועין עקב

נחל צין הוא מהגדולים בנחלי הנגב. תחילתו באזור הר רמון שמדרום לנו וסופו בים המלח, ליד צומת הערבה.

כל ימות השנה הנחל יבש, אך אחרי הגשמים הוא גועש ושוטף בעוז כמויות עצומות של מים.

הקרקע באזור זה עשוייה שכבות משקע, בתחתית חוואר רך ופריך, בגוון צהבהב שנעשה עיסתי בבואו במגע עם מים. עליו יש שכבת קירטון רכה אך קשה יותר מהחוואר, ומלמעלה גיר בעל דרגת קשיות בינונית (נחרץ במסמר אך לא בציפורן).

פה ושם פזורים שבבי צור בגוון כהה.

התחתרות הנחל באדמה גרמה לסחף בשכבות הרכות שגרם להתמוטטות שכבת הגיר, זו הסיבה להיווצרות מצוקית גבוהה שנראית כמו כתר ע"ג מצוק.

בין השכבה המחלחלת לשכבה האטימה בוקעים מעיינות בודדים, כזהו למשל עין עקב.

יושבי הנגב הקדמונים, הנבטים ואחרים בנו סכרים וטראסות שהאטו את זרימת הנגר העילי ואיפשרו יצירת חקלאות באזור שחון זה.

הצמחיה היא צמחית נחלים מדברית אופיינית, ובעלי החיים הם בעיקר יעלים.

יש לשמור מרחק ממקורות המים בשעות הערב והלילה בכדי לאפשר ליעלים גישה למים שהם כה זקוקים לו.

מעלה דבשון ועין עקב

ועוד קצת מידע…

מעלה דבשון

מעלה תלול שמטפס על פסגה שנראית מרחוק כדבשת [מכאן שמו]. תחילתו סלע חרסית חלקה ומחליקה והמשכה סלעי קירטון שמאפשרים טיפוס יותר קל במעלה. על פסגת הרמה מקננים נשרים ולכן יש להקיף אותו ולא לעלות אל שיא הגובה.

טראסות

במורד נחל דבשון נמצאות 3 טראסות גדולות ועוד 4 קטנות שהחוקרים משייכים אותן [ואת הסכר שנמצא לא רחוק מהן] לתקופה הנבטית. הטראסות נועדו לגידולים חקלאיים ומיקומן מאפשר קליטה טובה של מי השטפונות שהן מקור המים העיקרי במדבר הצחיח.

מפל דבשון

מפל מרהיב שנשפך לנחל מגובה רב, כשהוא מנקז את נחל דבשון. בקיר שתוחם את שפת המצוק נוכל להבחין בצורות רבות שנוצרו בו כתוצאה מבלייה שגרמו זרימת המים וסחף הרוחות.

עין עקב

המעין נובע על דופן המצוק ומימיו מטפטפים לתוך בריכה גדולה, צלולה, קרה [כ 6X4] ועמוקה [כ 8 מטר במרכזה]. על גדותיו צומחת צמחיית נחלים ענפה בה בולטים הקנה המצוי ושערות השולמית. בנוסף ישנו באיזור מתחם מגודר שנועד לשמור על הצמחייה הייחודית.

בצדו השני של המצוק ישנה בריכה נוספת, פסטורלית יותר עם מים ירקרקים ויותר רדודים שתחומה כמעט לגמרי על המצוק, מה שמוסיף לייחודה. בנוסף נמצאות באיזור מספר נביעות עונתיות קטנות שמימיהן נקווים לפלגים קטנים.

חוד עקב

פסגה שטוחה בגובה 576 מטר שמתנשאת מעל נחל עקב, ויש ממנה תצפית מדהימה על כל האיזור.

מצוק הצינים

המצוק שנוצר כתוצאה מהתחתרות הנחל בסלעים הרכים של רמת עבדת. וכתוצאה מהפרשי הגובה בין הרמה לבקעה נוצרו המצוקים הגבוהים והמפלים המרשימים. בסיס המצוק הינו סלע חרסיתי שמונע מהמים לחלחל, ובשל כך נובעים למרגלותיו מספר מעיינות בהם עין עבדת ועין עקב.

אחוזת הקבר של דוד בן גוריון

ליד הכניסה לשמורה נמצא הגן הלאומי אחוזת קבר דוד בן גוריון. בשטח נשתלו צמחים המתאימים לאקלים המקומי והותקנו שבילים רחבים ונגישים. במרכזו נמצאים קברם של דוד ופולה בן גוריון, וכן תצפית מדהימה על בקעת צין. בגן מסתובבים יעלים שנהנים מהצמחייה הרבה. בגן מבנה שרותים ומי שתיה.

דגשים

  • בקיץ מומלץ לצאת למסלול בשעות הבוקר המוקדמות,
  • המים במעיין עמוקים מאד. אין להשאיר רכב בשטח מחשש לגניבתו.
  • המים בעין עקב עמוקים מאד וקרים מאד – אסורה הכניסה למי שלא יודע לשחות [וגם מי שיודע עושה זאת על אחריותו בלבד]
  • מחפשים עוד רעיונות באיזור?
  •  הגן הלאומי עין עבדת, נחל חוואריםגן לאומי עבדת, קבר בן גוריון ופיקניק  בחניון הרועה יכולים להיות אופציות נחמדות.

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול מעגלי

רמת קושי

מיטיבי לכת

על המסלול

לחצו לניווט

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461