טיול ביער להב

טיול ביער להב

יער להב מכיל בקרבו נקודת תצפית נהדרת, שרידי בית כנסת ועיירה מרשימים, אתר פריחת חלמוניות [בסתיו] ושרידים מרשימים של ישוב עתיק.

איך מגיעים

איך מגיעים ליער להב? ניסע דרומה על כביש 40 [או 6], ובצומת להבים נפנה מזרחה לכביש 31, לאחר כ 10 ק"מ נפנה שמאלה לכביש משובש לפי השילוט ליער להב.

פירוט

יער להב ממוקם בנגב הצפוני. שטחו של היער שנטיעתו החלה בשנת 1952 הינו כ 30,000 דונם. ביער נטועים עשרות אלפי עצים בינהם בולטים האורן, הברוש, הזית, השיזף ועוד רבים אחרים. בסתיו פורחות חלמוניות ביער ובמהלך החורף ניתן לצפות בפריחות של נרקיסים, רקפות, צבעונים וכלניות.ביער להב ישנן פינות פיקניק רבות עם שולחנות ומתקנים בהן ניתן לערוך פיקניק ולצידן ברזים עם מים זורמים.

הסיור ביער להב מתנהל בשילוב של נסיעה ברכב, וירידה ממנו לצורך סיורים רגליים קצרים.

נתחיל את הסיור ביער להב בנסיעה בדרך הראשית, לצידו של בוסתן שיזפים שלאחר מכן יתחלפו בעצי זית ענפים.  הפנייה הראשונה ביער הינה שמאלה לדרך לhברט [יש שילוט על לוח אבן]. אנו ניסע בדרך העפר בזהירות במגמת עלייה ונגיע לחניון הספלולים והמדוכות.

בחניון הספלולים והמדוכות ניתן לראות בסלע שקעים ששימשו לפעילויות חקלאיות כדוגמת כתישת תבואה ותבלינים, ומדוכות עליהן הוצבו אלילים. בנוסף נמצאים בחניון מס' שולחנות וברז מים המאפשרים פיקניק נעים. ולאחר השהייה במקום נמשיך ישר עם דרך ליברט שתחזיר אותנו לכביש המרכזי של היער, שם נפנה שמאלה עם הכביש שיתעקל ויוביל אותנו למצפור.

בנקודה הכי גבוהה ביער להב הוקם מצפור לטובת יערני הקק"ל [חבל שהוא לא פתוח לכולם כי הנוף מתחת למגדל מדהים ואפשר רק לשער מה יהיה הנוף מגובה המגדל] ולצידו נקודת תצפית על הסביבה ופינת משחקים לילדים.

כשנמשיך בנסיעה, נחזור לצומת העלייה למגדל התצפית ונמשיך עם הכביש ישר, ונפנה לאחר נסיעה קצרה שמאלה לפי השלט לחוות שבדרון וחורבת רימון, נמדוד עם מד האוץ כ 2 ק"מ וכשנראה משמאלינו רחבת חניה גדולה, נחנה בה [אם הגעתם להתנחלות הבדואית סימן שעברתם את המקום בכ 200 מ']. לאחר שנחנה, נמשיך לצעוד על דרך העפר עוד כ 10 מ' עד שנראה שביל צר משמאלינו, נפנה אליו ונצעד בו בזהירות, בכיפה הראשונה, נוכל להבחין בקברים עתיקים. זה כנראה היה בית הקברות של הישוב רימון ששכן כאן בעבר. כשנרד מהכיפה הראשונה ונעלה לכיוון שרידי המבנה שבכיפה שמולינו נוכל להבחין במדרגות לחלל תת קרקעי שכנראה שימש למגורים, ניתן לרדת ובעזרת פנס להתבונן במקום.

לאחר מכן נעלה לכיוון שרידי המבנה הגדול. אלו שרידיו של בית הכנסת. ברצפתו נשארו שרידי תושבות העמודים [שחלק משבריהם וכותרותיהם פזורים בצד] ובמרכזו חקוקות ברצפה 4 רוזתות [ורדים] – מיקומה של החמישית שנעקרה לאחרונה עדיין ניכר.  בבית הכנסת גם בולט השקט בו שכן ארון הקודש. מבית הכנסת ניתן לרדת לכיוון קיבוץ להב ולהבחין בעוד שלושה חללים תת קרקעיים ששימשו כמקווה, בור מים ולמגורים.

לאחר הסיור בחורבת רימון, נחזור חזרה לצומת ממנה הגענו, נפנה בה ימינה עם הכביש ונמשיך לסוע ביער, נחלוף על פני מרכז ג'ו אלון, ולאחר מכן נראה משמאלינו את חניון הוטראנים עם האנדרטה בעלת המשולשים [נקודה נהדרת לפיקניק] ונגיע לכביש 325. נפנה שמאלה, וכשנראה שילוט לכביש 3255 לחורבת אבו ח'ף [חוף].

ניסע על הכביש שמתחלף לשביל אחרי מרחק קצר עם הסימון האדום, ואחרי כ 3 דק' נסיעה, לפני סיבוב חד שמאלה נראה משמאלינו מתחם בו פורחות כמה עשרות חלמונית בתחילת חודש נובמבר.

יער להב

ממתחם פריחת החלמוניות נמשיך עם השביל ואחרי כ 500 מ' נגיע לחניה של חורבת אבו ח'ף. בחורבת אבו ח'ף נסייר בשביל הזהב, שיוביל אותנו בין הממצאים שנמצאו באתר הכוללים מתחמי מגורים תת קרקעיים, בורות מים, גת משוכללת וקולומבריום עילי [המקום היחידי בו הקולומבריום מעל פני הקרקע] שפתחי היונים שבו הינם מרובעים [בניגוד למשולשים שנמצאו בשאר המקומות] – שביל הזהב הינו טבעתי ומתאים גם לעגלות.

לאחר הסיור בשביל הזהב, בחורבת אבו חוף, נמשיך עם הסימון האדום שיוביל אותנו לדרך היער הראשית ומשם נסיעה ישר תוביל אותנו חזרה לכביש 31

יער להב

דגשים

  • שימרו על הימין בדרכי יער להב הצרות
  • כשאתם יורדים מהרכב – קחו איתכם את חפצי הערך ונעלוהו.
  • אם באתם לראות פריחת חלמוניות – מומלץ לבדוק לפני כן באתרים עם דיווחי פריחה – שלא תגיעו סתם.
  • ביער ישנם מס' מקומות המתאימים לעגלות

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול קווי

רמת קושי

משפחות

על המסלול

לחצו לניווט

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461