נחל קטלב, מבר-בהר לתחנת הרכבת

נחל קטלב, מבר-בהר לתחנת הרכבת

נחל קטלב הינו מסלול נופי באפיק נחל מיוער בחורש טבעי.

איך מגיעים

ממרכז הארץ, ניסע בכביש 38 לכיוון בית שמש, לאחר חצית פסי הרכבת נפנה לעיר, נחצה אותה ונפנה שמאלה לכביש 3866, ניסע בכביש כ 10 ק"מ, אחרי שנחלוף על פני מושב נס הרים נפנה שמאלה לחניון בר-בהר ממנו מתחיל המסלול של נחל קטלב

מירושלים, ניסע לשכונת עין כרם, אחרי שנעבור אותה נפנה שמאלה לכביש 386 וניסע כ 13.8 ק"מ עד המפגש עם כביש 3866. נפנה בו ימינה ואחרי כ 200 מטרים, מיד אחרי שנחלוף על פני הפניה למושב בר גיורא, ניכנס לחניון בר-בהר.

נקודת הסיום של המסלול נמצאת בתחנת הרכבת הישנה של בר גיורא. בהמשך הכביש – למיקום מדוייק ליחצו כאן

פירוט

מחניון בר-בהר נלך מזרחה לאורך הכביש כ 200 מטרים עד שנגיע לרחבת החניה של נחל קטלב. בצידה הצפון מזרחי של הרחבה נבחין בסימון שבילים שחור, נתחיל לרדת בעקבותיו. המסלול עובר ליד פינת ישיבה שמעליה עץ חרוב ומוביל לאט לאט לעומק הערוץ. לאחר צעידה של כ 200 מטרים מתחיל השביל לרדת למדרון בחדות. צעידה במורד 150 "המדרגות" החצובות בסלע תוביל אותנו עד לעין גיורא.

לאחר כ 100 מטרים נוספים נכנס השביל לערוץ הצר, כאן הותקנו ע"י רשות שמורות הטבע מעקות בטיחות.

כ 200 מטרים נוספים לאחר תחילת המעקה נגיע לתוך הערוץ, לפני שנפנה שמאלה עם עם הסימון השחור, ניכנס מעט ימינה ונשב בשקט בצל עצי הקטלב והאלון. אח"כ נפסע שמאלה, כשמימיננו בדופן הנחל נבחין בצנירים, ובתוך הנחל במפחמות. בשלב זה נוכל להבחין מסביבנו בעצי קטלב רבים אותם נזהה לפי הגזע האדום.

מספר דקות נוספות של צעידה יובילו אותנו לעין קטלב, אותו נזהה לפי הסכר השבור של בריכת האיגום הריקה שהוקם כאן ע"י הבריטים במגמה לאצור את מי הנחל.

נחל קטלב

צעידה של כ 40 דקות נוספות בערוץ שמתרחב יותר ויותר עד שהופך לשביל רחב, תוביל אותנו דרך מעבר מתחת לגשר המסילה אל תחנת הרכבת הישנה של בר גיורא. כדי להגיע לרכב השני נפסע ימינה מהשביל כ 50 מטרים ונבחין מולינו בגשר צר שעובר מעל נחל שורק, זה יביא אותנו אל סופו של המסלול.

נשוב בדרך העפר המסומנת באדום לאורך כארבעה ק"מ אל כביש 386 דרכו הגענו. ובו ניסע ימינה אל חניון בר בהר.

נחל קטלב

נחל שורק הוא הנחל המרכזי המנקז את הרי ירושלים אל שפלת החוף. תחילתו באיזור צומת הגבעה הצרפתית וסופו בחוף פלמחים.

נחל שורק זורם בכל ימות השנה אולם אלו מי השופכין של ירושלים, שעוברים במתקן סמוך תהליך ניקוי חלקי, ואינם ראויים לרחצה.

ליד בית שמש נפתח אפיק הנחל והוא הופך לעמק רחב ופורה.

העליה ממישור החוף והשפלה לשדרת ההר המרכזית נעשתה תמיד לאורך העמק והנחל. כשנסללה מסילת הברזל הראשונה לירושלים, בחרו מקימה את תוואי נחל שורק ובהמשך את נחל רפאים, כתוואי המסילה. למרות שהוא מפותל הרי שהוא נח לטיפוס.

ההרים סביב הנחל מכוסים חורש שרובו טבעי ומיעוטו נטוע.

תחנת הרכבת הישנה של בר גיורא הוקמה בשלהי המאה ה 19 כחלק מקו הרכבת לירושלים, מטרת הקמת התחנה היתה ליצור נקודת נוספת בה יוכלו לספק מים לדודי הקיטור של הרכבת. כשהכוונה היתה לנצל לשם כך את מימיו של עין קטלב. בתחילה נקראה התחנה תחנת דיר א-שייח ע"ש הכפר הערבי ששכן במקום, ואחרי שתושביו ברחו במלחמת העצמאות – שונה שם התחנה לתחנת בר גיורא.

החל משנות ה 50, לאחר החלפתם של קטרי הקיטור בקטרי דיזל מודרניים, משמשת התחנה כתחנה תפעולית של רכבת ישראל. במקום יש מסילה כפולה המאפשרת לרכבות לעבור אחת מול השנייה ובנוסף משתמשים במקום במסגרת בקרת הקו ירושלים-בית שמש.

נחל קטלב

עין גיורא

בריכת האיגום הגדולה חרבה [במקום ישנם מעט מים רק בחורף – בחורף 2012 היו בבריכה מים בעומר של כמה ס"מ]. מעל לבריכת האיגום ישנם שרידים של בית חווה ישן ובסביבותיה עצי פרי שונים.

צנירים בסלע

תופעה שמעידה על כך שבעבר זרמו מים רבים בערוץ הנחל והם גרמו ליצירת הצניר.

בשלב זה נוכל להבחין מסביבנו בעצי קטלב רבים אותם נזהה לפי הגזע האדום, והם שנתנו לנחל את שמו.

מפחמות

מתקנים ליצור פחמים הדרושים להנעת הרכבת.

המפחמה היא בור עגול שבתוכו הוסקו גזעי העצים עד שנעשו פחמים. מתקנים שכאלו אינם משמשים עוד להנעת רכבות, אולם ניתן לראותם באזור השרון (אום אל פחם-יעבד) בהם מייצרים פחמים למנגל.

עין קטלב

במקום בריכת איגום ריקה [בחורף 2012 היו בבריכה מים עד חצי הגובה]. שהוקמה ע"י הבריטים במגמה לאצור את מי הנחל, לטובת הרכבת. מהבריכה יוצא צינור שהוביל את המים אל התחנה, שם עומדים עדין הדוודים מהם מילאו את הקטר.

נתרשם מהסכר ומהצמחייה שלידו, באביב נוכל להבחין גם בנביעה, בקיץ רק בלחות האדמה. מבנה המשאבות מכוסה.

אם נביט אל על, נוכל להבחין במצוקי הערוץ הגבוהים [ירדנו מגובה של כ 700 מטרים לגובה של כ 400 מטרים], ואם יתמזל מזלנו נוכל להבחין גם בדורסי יום המחפשים מזון בנחל.

תחנת הרכבת של בר גיורא

תחנה זו שימשה בעיקר למילוי הקטר במים ובפחמים הנדרשים לפעילותו.

שימוש משני היה לתחנה לטובת תושבי הכפר הערבי דיר שייח שקברו נראה עדין בגבעה שמימין לתחנה, אולם לא רבים היו הנוסעים שעלו וירדו כאן, ולכן לא נמצא כאן רציף מפואר, אלא בעיקר מבני עזר ודוודים גדולים.

נחל שורק

מהנחלים הגדולים שבהרי ירושלים, בעבר היה נחל שפע מים בכל ימות השנה, כיום מנקז אל הים את מי השופכין של העיר, לאחר שהם עוברים סינון במתקן הנמצא בסמוך.

הנחל נשפך אל הים ליד קיבוץ פלמחים.[אפשר גם לבקר שם במסלול שפך נחל שורק]

דגשים

  • אחרי הגשמים המסלול של נחל קטלב חלקלק, ומומלץ להזהר בעת שיורדים בנקודות הסלעיות בנחל.
  • המסלול לא מתאים לעגלות
  • אם אתם מחפשים עוד מסלול מעניין באיזור – שביל שוסטר המונגש נחל מערה יכולים להתאים
  • בסתיו, בד"כ בתחילת נובמבר פורחות חלמוניות בנחל קטלב. מומלץ לבדוק במרשתת שיש פריחה אם זו מטרת ביקורכם בנחל קטלב.

מעוניינים בהדרכה בנחל קטלב? מוזמנים להתקשר ל 0524282461 או לשלוח ווטסאפ

לפוסט הזה יש תגובה אחת

  1. NelAdmin

    20/10/2024 – קיבלנו עדכון שהתחילה פריחת חלמוניות במסלול

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול קווי

רמת קושי

משפחות

על המסלול

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461