נחל צלמון ועין צלמון

נחל צלמון ועין צלמון

בנחל צלמון, הזורם בחלקו הצפוני של הגליל התחתון, ישנו מסלול קליל וקצר המתאים למשפחות שרוצות לטייל בטבע, ליד או בתוך מים ובלי להתאמץ יותר מידי

איך מגיעים

איך מגיעים למסלול בנחל צלמון?
אם נגיע מכביש 85 [עכו – כרמיאל] נפנה בצומת רמה [ימינה אם הגענו מעכו ושמאלה אם הגענו מכיוון כרמיאל] לכביש 804, ואחרי כ 4.5 ק"מ נחנה מצד ימין במפרץ החניה של נחל צלמון [יש שילוט]
אם הגענו מכביש 805 – נפנה בצומת חילזון לכביש 804 ואחרי כ 6 ק"מ נפנה שמאלה לפי השילוט לנחל לצלמון.
אם הגענו עם 2 רכבים, ניתן להשאיר את הרכב השני על כביש 804, במפרץ החניה הנמצא כק"מ וחצי דרומית [אם הגענו מכביש 85 אז בהמשך הכביש] לנקודת תחילת המסלול של נחל צלמון [יש שם שלט של הרט"ג].

פירוט

נחל צלמון הינו נחל שארכו כ 30 ק"מ המנקז חלק משמורת הר מירון בכיוון זרימה מערבי, אולם בהגיעו לבקעת בית הכרם אפיק נחל צלמון שובר דרומה ולאחר מכן מזרחה ונשפך לכנרת. יש המשערים ששינוי תוואי הזרימה של נחל צלמון נגרם כתוצאה מהתרחשות השבר הסורי אפריקאי. בתקופת החורף, לאחר גשמים ישנה בנחל זרימה יפה, ובסוף הקיץ הנחל זורם בחלק מהמקומות. לארכו של נחל צלמו ישנם מס' שרידי תחנות קמח ששימשו את תושבי האיזור בעבר.

לאורכו של נחל צלמן ישנם מס' מסלולים וזה שמתואר כאן עובר בין עין צלמון לכפר סאלמה.

נחל צלמון, כנראה קיבל את שמו מישוב קדום שהיה באיזור ומוזכר בגמרא במסכת יבמות "אמר ר' יהודה: מעשה בצלמון באחד שנטע את כרמו על שש-עשרה שש-עשרה אמה, והיה הופך שער שתי שורות לצד אחת, וזורע את הניר, ובא מעשה לפני חכמים והתירו" (מסכת כלאים דף מט) ובמסכת כלאים: "ושוב מעשה בצלמון, באחד שאמר: אני איש פלוני בן איש פלוני נשכני נחש והרי אני מת. והלכו ולא הכירוהו והשיאו את אשתו" (יבמות דף מ"ו). וגם בתוספתא במסכת פרה, פרק ט' משנה א' – כל הנהרות פסולין לקדש בהם מי חטאת. ומודה ר' יהודה במעיין היוצא משני מקומות וחוזר ומתערב במקום אחד כשר וכן היה ר' יהודה אומר ממלא אדם חבית ממעיין זה וחבית ממעיין זה ונותנן בשוקת אחת ומקדש. וכן היה ר' יהודה אומר ממלא אדם צלוחית מחבית זו וצלוחית מחית זו ונותן בשוקת אחת ומקדש. וכן היה ר' יהודה אומר יורדת הצלמין אסורה מפני שכזבה בשעת פולמוס אמרו לו כל ימי בראשית כזבו בשעת פולמוס. שילוח היתה מהלכת בו. אבל מעיין שהיה יוצא בשנה זו מצד זו ושנה זו מצד זו או שהיה רבה מימות הגשמים ומתמעט בימות החמה כשר ויש המשערים שאחד המעיינות הנובע לאורך נחל צלמון הינו מעיין זה.

לאחר שהחנינו את הרכב במגרש החנייה המיועד למבקרי נחל צלמון, נפנה לכיוון תחילת השביל המסומ"ש בכחול, הנמצא ליד השלט של הרט"ג. ולפני הירידה במדרגות נפגוש בשלט שמציין שהשביל בנחל צלמון שוקם בחסות חברת קרפרו במסגרת המעורבות החברתית שלה.

מסלול נחל צלמון מתחיל בירידה של עשרות. מדרגות הבנויות לאורך כחצי קילומטר, ולפני שנרד אותן מומלץ לתצפת על האיזור ולהנות מהנוף הגלילי הירוק.

לאחר שסיימנו את הירידה לכיוון אפיקו של נחל צלמון נוכל להתחיל לראות משמאל לשביל את מימיו של הנחל [כמויות המים ועצמת הזרימה תלויות בעונה] ולאחר צעידה קצרה נוספת, לצידם של כרמי זיתים נגיע לעץ חרוב ענק ומיד לאחריו למערה בה חצובים שלושה כוכים, שיש המשערים ששימשו בעבר לאיחסון חפצים.

נמשיך לצעוד ונשמע לצידינו את מימיו של הנחל זורמים מה שיוסיף לשלווה אותה משרה האיזור, נוכל לרדת לבריכות הטבעיות ולשכשך בהנאה, ולאחר צעידה קצרה נוספת נגיע לקבוצת מעיינות שמעבר להן קבוצת עצי אולמוס שעיר שישראל הינה גבול התפוצה הדרומי שלהם.

ממול לחורשה ולבריכה ישנם שרידים של תחנת קמח עתיקה, זוהי תחנת כרדיה ששרידיה השתמרו בצורה השלמה ביותר. לאחר שנהנה מפינת חמד זו, נצעד עוד כחצי ק"מ עד שנגיע למפגש עם רכב האיסוף בנקודת הפגישה של נחל צלמון עם כביש 804. אם הגענו ברכב אחד מנקודה זו מתחיל לחזור חזרה לכיוון הרכב.

דגשים

* למרות שהמים בנחל צלמון רדודים, חובה לשמור על הקטנטנים בזמן השכשוך בבריכות. * בירידה לערוץ הנחל חובה להזהר במדרגות. * לא נוח לעשות את נחל לצלמון עם עגלת ילדים [צריך להרים אותה בירידה במדרגות ובחלק ניכר מהמסלול].

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול קווי

רמת קושי

קל

על המסלול

לחצו לניווט

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461