בית האשה השונמית
בית האשה השונמית
איך מגיעים
מרכז העיר עפולה פונים מזרחה אל כביש 71, ואחרי כמה מאות מטרים הגענו לצומת מרחביה, כאן נפנה שמאלה אל כביש 7155.
נחלוף בדרכינו על קיבוץ מרחביה ונגיע לצומת T כאן נפנה שמאלה ומיד ימינה. ניסע כק"מ עד שנגיע אל הכפר סולם. במזלג הדרכים נפנה בימני וניסע עד לרחבת המסגד שבלב הכפר.
האתר נמצא משמאל למסגד בצמוד לבית המגורים הגבוה שאחריו.
אם באנו ברכב פרטי, נוכל להקיף את המסגד כנגד כיון השעון עד שנגיע לאתר.
פירוט
הכפר הערבי "סולם" שעל יד עפולה מזוהה עם "שונם" המקראית. בחפירות שנערכו בסביבות הכפר סולם, נמצאו שרידים מתקופת הנביאים.
לראשונה מוזכרת שונם בספר יהושע (יט יח) כעיר בנחלת שבט יששכר. אח"כ אנו מוצאים את אבישג השונמית משרתתו של דוד המלך (מלכים ב פרק א).
מאוחר יותר היא מוזכרת בכתבים מצריים העוסקים בכיבושיהם בארץ ישראל.
אך יותר מכל מזוהה שונם עם סיפור האשה השונמית אשר אלישע הנביא החייה את בנה, כמתואר בספר מלכים (ב פרק ד):
"וַיְהִי הַיּוֹם וַיַּעֲבֹר אֱלִישָׁע אֶל שׁוּנֵם, וְשָׁם אִשָּׁה גְדוֹלָה, וַתַּחֲזֶק בּוֹ לֶאֱכָל לָחֶם, וַיְהִי מִדֵּי עָבְרוֹ יָסֻר שָׁמָּה לֶאֱכָל-לָחֶם. וַתֹּאמֶר אֶל אִישָׁהּ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִישׁ אֱלֹהִים קָדוֹשׁ הוּא עֹבֵר עָלֵינוּ תָּמִיד. נַעֲשֶׂה נָּא עֲלִיַּת קִיר קְטַנָּה, וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה, וְהָיָה בְּבֹאוֹ אֵלֵינוּ יָסוּר שָׁמָּה. וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבֹא שָׁמָּה, וַיָּסַר אֶל הָעֲלִיָּה וַיִּשְׁכַּב שָׁמָּה. וַיֹּאמֶר אֶל גֵּיחֲזִי נַעֲרוֹ קְרָא לַשּׁוּנַמִּית הַזֹּאת, וַיִּקְרָא לָהּ וַתַּעֲמֹד לְפָנָיו. וַיֹּאמֶר לוֹ אֱמָר נָא אֵלֶיהָ הִנֵּה חָרַדְתְּ אֵלֵינוּ אֶת כָּל הַחֲרָדָה הַזֹּאת, מֶה לַעֲשׂוֹת לָךְ, הֲיֵשׁ לְדַבֶּר לָךְ אֶל-הַמֶּלֶךְ אוֹ אֶל שַׂר הַצָּבָא, וַתֹּאמֶר בְּתוֹךְ עַמִּי אָנֹכִי יֹשָׁבֶת. וַיֹּאמֶר וּמֶה לַעֲשׂוֹת לָהּ, וַיֹּאמֶר גֵּיחֲזִי אֲבָל בֵּן אֵין-לָהּ וְאִישָׁהּ זָקֵן. וַיֹּאמֶר קְרָא לָהּ, וַיִּקְרָא לָהּ, וַתַּעֲמֹד בַּפָּתַח. וַיֹּאמֶר לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה אַתְּ חֹבֶקֶת בֵּן, וַתֹּאמֶר אַל אֲדֹנִי אִישׁ הָאֱלֹהִים, אַל תְּכַזֵּב בְּשִׁפְחָתֶךָ. וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן, לַמּוֹעֵד הַזֶּה כָּעֵת חַיָּה אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע. וַיִּגְדַּל הַיָּלֶד, וַיְהִי הַיּוֹם וַיֵּצֵא אֶל אָבִיו אֶל הַקֹּצְרִים. וַיֹּאמֶר אֶל אָבִיו רֹאשִׁי רֹאשִׁי, וַיֹּאמֶר אֶל הַנַּעַר שָׂאֵהוּ אֶל אִמּוֹ. וַיִּשָּׂאֵהוּ וַיְבִיאֵהוּ אֶל אִמּוֹ וַיֵּשֶׁב עַל בִּרְכֶּיהָ עַד הַצָּהֳרַיִם וַיָּמֹת. וַתַּעַל וַתַּשְׁכִּבֵהוּ עַל מִטַּת אִישׁ הָאֱלֹהִים וַתִּסְגֹּר בַּעֲדוֹ וַתֵּצֵא. וַתִּקְרָא אֶל אִישָׁהּ וַתֹּאמֶר, שִׁלְחָה נָא לִי אֶחָד מִן הַנְּעָרִים וְאַחַת הָאֲתֹנוֹת וְאָרוּצָה עַד אִישׁ הָאֱלֹהִים וְאָשׁוּבָה. וַיֹּאמֶר מַדּוּעַ אַתּ הֹלֶכֶת אֵלָיו הַיּוֹם, לֹא חֹדֶשׁ וְלֹא שַׁבָּת, וַתֹּאמֶר שָׁלוֹם. וַתַּחֲבֹשׁ הָאָתוֹן, וַתֹּאמֶר אֶל נַעֲרָהּ נְהַג וָלֵךְ אַל תַּעֲצָר לִי לִרְכֹּב כִּי אִם-אָמַרְתִּי לָךְ. וַתֵּלֶךְ וַתָּבֹא אֶל אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶל הַר הַכַּרְמֶל, וַיְהִי כִּרְאוֹת אִישׁ הָאֱלֹהִים אֹתָהּ מִנֶּגֶד, וַיֹּאמֶר אֶל גֵּיחֲזִי נַעֲרוֹ הִנֵּה הַשּׁוּנַמִּית הַלָּז. עַתָּה רוּץ נָא לִקְרָאתָהּ וֶאֱמָר לָהּ הֲשָׁלוֹם לָךְ הֲשָׁלוֹם לְאִישֵׁךְ הֲשָׁלוֹם לַיָּלֶד, וַתֹּאמֶר שָׁלוֹם. וַתָּבֹא אֶל אִישׁ הָאֱלֹהִים אֶל הָהָר וַתַּחֲזֵק בְּרַגְלָיו וַיִּגַּשׁ גֵּיחֲזִי לְהָדְפָהּ וַיֹּאמֶר אִישׁ הָאֱלֹהִים הַרְפֵּה לָהּ כִּי נַפְשָׁהּ מָרָה לָהּ וַה' הֶעְלִים מִמֶּנִּי וְלֹא הִגִּיד לִי. וַתֹּאמֶר הֲשָׁאַלְתִּי בֵן מֵאֵת אֲדֹנִי הֲלֹא אָמַרְתִּי לֹא תַשְׁלֶה אֹתִי. וַיֹּאמֶר לְגֵיחֲזִי חֲגֹר מָתְנֶיךָ וְקַח מִשְׁעַנְתִּי בְיָדְךָ וָלֵךְ, כִּי תִמְצָא אִישׁ לֹא תְבָרְכֶנּוּ וְכִי יְבָרֶכְךָ אִישׁ לֹא תַעֲנֶנּוּ, וְשַׂמְתָּ מִשְׁעַנְתִּי עַל פְּנֵי הַנָּעַר. וַתֹּאמֶר אֵם הַנַּעַר חַי ה' וְחֵי נַפְשְׁךָ אִם אֶעֶזְבֶךָּ וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ אַחֲרֶיהָ. וְגֵחֲזִי עָבַר לִפְנֵיהֶם וַיָּשֶׂם אֶת הַמִּשְׁעֶנֶת עַל פְּנֵי הַנַּעַר וְאֵין קוֹל וְאֵין קָשֶׁב, וַיָּשָׁב לִקְרָאתוֹ וַיַּגֶּד לוֹ לֵאמֹר לֹא הֵקִיץ הַנָּעַר. וַיָּבֹא אֱלִישָׁע הַבָּיְתָה וְהִנֵּה הַנַּעַר מֵת מֻשְׁכָּב עַל מִטָּתוֹ. וַיָּבֹא וַיִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בְּעַד שְׁנֵיהֶם וַיִּתְפַּלֵּל אֶל ה'. וַיַּעַל וַיִּשְׁכַּב עַל הַיֶּלֶד וַיָּשֶׂם פִּיו עַל פִּיו וְעֵינָיו עַל עֵינָיו וְכַפָּיו עַל כַּפָּו וַיִּגְהַר עָלָיו וַיָּחָם בְּשַׂר הַיָּלֶד. וַיָּשָׁב וַיֵּלֶךְ בַּבַּיִת אַחַת הֵנָּה וְאַחַת הֵנָּה וַיַּעַל וַיִּגְהַר עָלָיו וַיְזוֹרֵר הַנַּעַר עַד שֶׁבַע פְּעָמִים וַיִּפְקַח הַנַּעַר אֶת עֵינָיו. וַיִּקְרָא אֶל גֵּיחֲזִי וַיֹּאמֶר קְרָא אֶל הַשֻּׁנַמִּית הַזֹּאת וַיִּקְרָאֶהָ וַתָּבֹא אֵלָיו וַיֹּאמֶר שְׂאִי בְנֵךְ. וַתָּבֹא וַתִּפֹּל עַל רַגְלָיו וַתִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה וַתִּשָּׂא אֶת בְּנָהּ וַתֵּצֵא".
עד לפני כמה שנים ניתן היה לראות כאן מערה, כיום היא קבורה מתחת לקיר אבנים שראשה עגולה. ועל ידו רחבת תפילה.
הגר"ח קיינבסקי שליט"א נוהג לשלוח אנשים הזקוקים להיפקד בזש"ק, להתפלל במקום זה שנעשה בו נס של תחיית המתים.
הכפר סולם אינו נחשב כעויין, תושביו מסבירים פנים לבאים בשעריהם.
דגשים
- האתר עובר במהלך שנת 2022 תהליך שיקום במהלכו תוקם פרגולה ותשופץ הרחבה מעל המקום
לפוסט הזה יש 7 תגובות
הייתי שם לפני מעל עשרים שנה.אנשי הכפר לא "מתים"על היהודים שבאים להפריע את מנוחת הצהרים שלהם. .
ערבים צעקו על הקבוצה ואיש הבטחון שהיה עם נשק מאוד פחד..
נדמה לי שבאחד האוטובוסים היה הרב קנייבסקי שליטא
הייתי שם אתמול והתקבלנו יפה מאד
בס"ד חשוב מאוד מאוד …זו פניה וקריאה לכל מי שיש בידו או באחריותו לעשות מעשה ולפעול דחוף לשינוי המצב הקיים באתא ציון בית השומנית בכפר סאלם ולמה כן למה ???? כי ===ביום 2021\12\29 יום שישי בבוקר ביקרנו באתר בית השומנית בכפר סאלם ונחרדנו מהנזקים והעזובה ולכלוך ששורר באתר ,המקום הפך לאתר בנייה עם ערימות חומרי פסולת בניין הגישה לציון לשומנית חסום עם חומרי בניין ===השלטים לתיאור האתר ולפסוקי התנ"ך דברי תורה נעקרו והיו זרוקים על ידי אנשים שהתנכלו למקום במתכוון וביזו את המקום ,, יש וצריך להגיע לאתר ולצרף את ראש המועצה סולם ולהציל את האתר הקדוש לעם ישראל ושמירת ההיסטוריה היהודית בישראל …הראל עזרא 0522501796
המקום אינו קבר האשה השונמית, רק ביתה
באייר תשפג (2022) המקום עבר שיפוץ משמעותי לזכות מש' מירילשוילי, הכל רוצף מסביב וקבעו פרגולה מברזל. המקום מטופח, מוצל ויפה.
היינו שם היום, נחת.
יישר כח גדול!
שיתקבלו תפילותינו ברחמים
האם יש שעות פתיחה לאתר או שהוא פתוח כל הזמן ?
האתר פתוח כל הזמן