פארק נחל חדרה

פארק נחל חדרה

פארק שקט וטיילת יפה על גדותיו של נחל חדרה

איך מגיעים

יסע על כביש החוף לכיוון מחלף קיסריה, במחלף נפנה לכיוון קיסריה וכשנראה משמאלינו תחנת דלק  של חברת "פז" נעשה פניית פרסה, ונחזור חזרה כ 20 מ' במהירות איטית, כשנראה מימיננו את תחנת הכח נבחין משמאל לשער בשביל עפר הסמוך לגדרות התחנה. נפנה אליו וניסע בו במהירות איטית, עקב איכותו הירודה בחלקים רבים, כ 1.2 ק"מ עד שנראה משמאלינו ירידה לכיוון הנחל. יש אפשרות להשאיר את הרכב על הגדה הצפונית [בה אנו נמצאים] ולחצות את הנחל רגלית ויש אפשרות לעבור לגדה השנית עם הרכב מעל מעבר הבטון [בנסיעה איטית וזהירה] ולחנות בגדה הדרומית.

דרך יותר נוחה היא להכנס לגבעת אולגה [מי שמגיע מדרום צריך לעבור מעל הגשר] וישר אחרי הפניה לפנות ימינה ולהמשיך בכביש כק"מ עד הפנייה ימינה [לפי השילוט] שנסיעה של כ ק:מ נוסף תוביל אותנו למגרש החנייה של המקום.

פירוט

נחל חדרה הינו אחד הנחלים החוצים את המדינה ממזרח למערב. ראשיתו בהרי השומרון והוא ממשיך וחוצה את המדינה בתוואי של כ 50 ק"מ עד שהוא נשפך לים ליד תחנת הכח. יובליו העיקריים של הנחל הינם נחל חביבה, נחל עירון ונחל יצחק.

במהלך שנים היה הנחל מזוהם עקב פיתוח תעשייתי מוגבר והזנחת הטיפול במי הביוב העירוני והתעשייתי של הישובים שבצידו,. בחלקו המערבי של הנחל זרמו שפכים עכורים ומעלי צחנה, שמקורם במפעלים וביישובים שבמעלה הנחל ובעיקר מאיזורי התעשייה בחדרה והנחל היה למפגע סביבתי חמור.

בתחילת שנות ה 80' של המאה ה20 נבנתה תחנת הכח "מאור דוד" בסמוך לשפך הנחל. ייחודה של תחנה זו הינה בשיטה בה מקררים את יחידות ייצור החשמל – מי ים מוזרמים בצינורות מסביב ליחידות התנה וגורמות לקירורן ואגב כך להתחממות המים בכ 10 מעלות צלזיוס ואחרי שהמים מסיימים את תפקידם הם מוזרמים חזרה לנחל בצינור [הנראה בתמונות].

לאחר בניית התחנה, כתוצאה משת"פ בין חברת חשמל והקק"ל הוחלט לשקם את קטע הנחל הזורם בין כביש החוף לים.

נבנה אפיק מסודר ורחב [כ 40 מ'] לנחל, מאפר הפחם נבנתה סוללה גבוהה שחוזקה באמצעים שונים ועליה נשתלה צמחיה מרהיבה, ובגדה הדרומית של הנחל נבנתה טיילת מרהיבה שנעים לצעוד בה כשלאורך הגדה הצפונית ישנו שביל עפר שמאפשר צעידה בין הצמחייה עד לשפת הים.

פארק נחל חדרה

אורכה של הטיילת בפארק נחל חדרה הינו כקילומטר והיא מרוצפת כולה בצורה אסטטית ויפה כמעט עד לשפכו של הנחל.

על הגשר האירי [באמצעות ניתן בין הגדות] ישנם לעיתים דייגים המנסים את מזלם, השלל הנפוץ לדבריהם הוא סרדינים ובורים.

הצועדים בשביל העפר הצפוני יבחינו בבור בבור חצי מכוסה והצצה זהירה לתוכו תראה למתבונן את צומת הצינורות עם מי הים השוצפים.

פארק נחל חדרה

לארכה של הטיילת ניצבות פינות ישיבה רבות המאפשרות ישיבה נינוחה ורוגעת מול הנחל הזורם באיטיות ולהנות משלווה ובתחילת המסלול, בצל חורשת האקליפטוסים ישנם שולחנות המאפשרים פיקניק נוח.

במרכזה של הטיילת, בצידה הדרומי, נמצאת מזרקה בצורת פטריה דרכה חוזרים המים שקיררו את הטורבינות לים  "המבוע" . אם נעמוד ליד גדר המזרקה, נראה בערך בשעה 2 שלנו [צפון מזרחית] את הצינור המחזיר לנחל את מי הים. בין 2 הגדות ישנו גשר מרהיב – גשר "הנבל" שגם באמצעותו ניתן לעבור בין גדות הנחל.

פארק נחל חדרה

מומלץ לשלב ביקור בחוות חפציבה כשמבקרים בפארק – אם הזמן מאפשר.

מעל למגרש החנייה של פארק נחל חדרה נמצאת האנדרטה לזכרו של אבשלום פיינברג שהועתקה לכאן ע"י משפחתו.

דגשים

  • בפארק נחל חדרה אסורה הדלקת אש
  • ניתן ללכת בטיילת עד לשפכו של נחל חדרה

כתיבת תגובה

סוג האתר

פארק מרהיב על שפתו של נחל חדרה

על האתר

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461