יער המגינים

יער המגינים הינו יער בו נסייר בין אנדרטאות זיכרון לנופלים במלחמות ישראל

איך מגיעים

ליער המגינים מגיעים מכיוון צומת נחשון או מערב על כביש 44. אם מגיעים מצומת נחשון – אחרי כ 2.33 ימינה נגיע לכניסה ליער המגינים. אם נגיע מכיוון מערב  נפנה שמאלה ליער המגינים בפניה הראשונה שמאלה אחרי כרמי יוסף.

לחורשת המטוס ביער המגינים מגיעים מכביש מס' 3 – הכניסה לחורשה נמצאת מזרחית לצומת נחשון – אם הגענו מכיוון לטרון קצת אחרי בקוע נראה פנייה ימינה ליער ומיד לאחר מכן שביל שמאלה שייקח אותנו לחורשת המטוס. אם הגענו מכיוון צומת נחשון נסתובב בבקוע ונגיע לצומת ממזרח וניכנס ליער המגינים בכניסה הקרובה לפי השילוט.

פירוט

יער המגינים הינו יע נטוע שבין עציו הוקמו אנדרטאות זיכרון לנופלים ולכן זכה לשם זה. חלק מהאנדרטאות הועתקו מבסיסים שנסגרו או ממקומות אחרים.

הסיור ביער המגינים עובר בין האנדרטאות השונות הנמצאות ביער. רובה של דרך היער הינו סלול אולם חלקים נרחבים ממנה הינם דרך עפר כבושה היטב המתאימה לכל רכב. ברחבי יער המגינים פזורות עשרות אבני זיכרון ואנדרטאות ואנו נשתדל לציין את רובן. אם פיספסנו – אנא עדכנו אותנו ונוסיף.

בכניסה ליער המגינים, לאחר נסיעה קצרה של כ 300 מ' נראה מצד שמאל אנדרטה לזכרו של סמל אליעזר לייטנר שנפל במלחמת יוה"כ בגולן. האנדרטה  מורכבת מחלקי זחל ומ"בוגי" המחוברים למשולש אבן.

נמשיך בדרך ולאחר כ 700 מ' נראה מצד שמאך את האנדרטה לזכרו של סגן יורם לצטר, קצין חרמ"ש בעל עיטור העוז שנפל ברמת הגולן במלחמת יוה"כ. האנדרטה מורכבת משני חצאי צינור אדום ושחור ועליהם שלטי זיכרון.

לאחר כמאה מ' , בסיבוב, ישנה האנדרטה לזכרו של הטייס אדי שדה. האנדרטה מורכבת מחלק מתכת גדול.

אחרי כ 300 מ' נוספים נגיע לצומת המחומש, הנקרא כך ע"ש 5 הדרכים המובילות אליו. אנו נפנה בדרך העולה שמאלה ב 90 מעלות ולאחר כחמישים מ' נראה אנדרטה המורכבת מזחל של נגמש ופסל מתכת לזכרם של  סמ"ר יורם אליון, סמל דב פישקופ וסמל יעקב ראובני שנפלו בסיני במלחמת יוה"כ.

נמשיך בכביש שיתחלף לשביל עפר ומיד משמאל נראה אנדרטה לזכרו של חגי מקור. האנדרטה מורכבת מחלקי מתכת מרותכים לגובה בצורת עמוד. שמו של חגי מקור חקוק על לוח מתכת סמוך לשיא האנדרטה.

לאחר כ 200 מ' ישנו שבילו ימינה המוביל לגורן בה נמצאות 3 אנדרטאות: אנדרטה לזכרם של נופלי מערך הבקרה, אנדרטה המורכבת מחלקי מתכת לזכרם של מקס ברזילי, אליעזר האוזמן, יעקב חפץ, דורון ליברמן ויעקב רוזן שנפלו ב 6/10/73, ואנדרטה המורכבת מ 4 משולשים נמוכים לזכרם של גבע אריה, שבת אפרים, ישראלי משה ויעקובוביץ' אלכסנדר שנפלו ביום הכיפורים תשל"ד. לצידן ישנה אנדרטה נוספת לזכרו של עמרם אלברט מגרעין סנפיר של הנח"ל.

לאחר כ 300 מ' ישנו מתחם הנצחה גדול של חטיבה 500 של השריון וגדודיה.

מכאן ניתן לחזור לצומת המחומש ע"י השביל ואז פניה שמאלה בסופו או שנשוב על עקבותינו.

בצומת המחומש נבחר הפעם , אם נמשיך עם השביל בפניה ימינה וישר שמאלה עם שילוט שילוט "ממשבר לתקווה". ניסע בכביש האספלט הצר דרך היער הצפוף באיזור זה כ 1.5 ק"מ עד שנראה פניה שמאלה צרה, נפנה בה ונגיע לנקודה הגבוה ביער המגינים בה נמצאים מצפה בקוע ואתר ההנצחה למשה שרת. מצפה בקוע הינו מגדל תצפית שבשימוש יערני הקק"ל לבקרת שריפות. האנדרטה לזכרו של משה שרת הינה מקבץ של 9 סלעים עליהם חקוק סיפור חייו של משה שרת  מסביבו של עץ דקל גדול. ברחבה הגדולה ישנו גם בור מים. סמוך לרחבה ישנה פינת פיקניק עם שולחנות – חניון יונתן לזכרו של יונתן גוטהילף. בסמוך יש פינה נוספת לזכרו של יצחק משאט – שניהם נפלו במלחמת של"ג.

נפנה שמאלה ביציאה ממצפה בקוע ואחרי כ חצי ק"מ נראה מימין לנו חורשה עם אמפיתיאטרון פתוח, מצפור בצורת חלון ומספר שולחנות פיקניק – זוהי פינת ההנצחה  והאנדרטה לזכרו רס"ן אסף אסולין שנפל ב"חומת מגן". בסמוך ישנו ספסל עץ ואנדרטה לזכרו של זאבי כהנוב שהיה פעיל קק"ל שנים רבות.

אם נמשיך בשביל כ 100 מ' נוספים נגיע לאנדרטת משבר לתקווה. האנדרטה הוקמה לזכרם של 436 ניצולי השואה שנפלו במלחמת השחרור. האנדרטה בנוייה מסלעים עליהם חקוקים השמות ובמרכז עץ זית. מהאנדרטה נשקף נוף מדהים.

ליער המגינים יש כניסה נוספת , מזרחית לצומת נחשון, אם נכנסים ממנה ליער ופונים שמאלה אחרי כ 100 מ' מגיעים לאנדרטת המטוס שהינה מטוס נורד ששימש במלחמות ישראל. מתחת לכנפי המטוס ישנם מספר שולחנות פיקניק.

דגשים

אין דגשים מיוחדים. תהנו :)