עין צור

עין צור

עין צור הינו מתחם בו ישנה נביעה הנובעת לתוך בריכה קטנטנה ,שרידים של בית מרחץ רומאי וניקבה קצרה.

איך מגיעים

איך מגיעים לעין צור?

כדי להגיע לעין צור ניסע לכיוון זיכרון יעקב [אם נגיע דרך כביש החוף, נרד בפנייה צפונה לכביש 70 [לכיוון ואדי מילק] וניסע ישר כ 5.5 ק"מ עד הפנייה ימינה לכביש 652, נפנה ימינה וניסע עוד כ 5.5 ק"מ עד שנראה מימיננו את "יקב תשבי" ומיד אחריו נפנה ימינה. אנו נראה מולינו את ביה"ס אורט השומרון ונכנס למגרש החנייה שלו, כאשר תחילת המסלול למעיין נמצאת בפינה השמאלית הרחוקה של מגרש החנייה [היכן שנראה שמתחיל שביל עפר].
אם נגיע מכביש 6 – נרד במחלף עירון ונפנה שמאלה לכביש 65.  ניסע כ 11.8 ק"מ עד שנגיע לצומת חנה ונפנה בו ימינה. ניסע כ 11.4 ק"מ עד שנראה את יקב תשבי משמאלנו [בשעה 11] ונפנה שמאלה לכיוונו ומשם נמשיך למגרש החנייה של בית הספרכרמים [אורט השומרון לשעבר].

לאחר שהחננו את הרכב במגרש החנייה נתחיל לצעוד לכיוון הקצה שלו – היכן שנראה התחלה של שביל עפר. לאחר צעידה של כ 100 מ' בשביל העפר נגיע לשער של פארק הטבע "רמת הנדיב" נעבור את השער ואחרי כ 100 מ' נגיע לצומת שבילים, כששמאלה יש שביל עפר רחב וחשוף לשמש ומולינו יש שביל צר מסומן בעמודים עם סימן כחול [ לבעלי העגלות יהיה יותר נוח בשביל הרחב  – אולם גם בשביל הצר, שעובר לצד פלגי מים בחלקו, ניתן לעבור עם עגלה] – שני השבילים מובילים למתחם בו נמצא המעיין וכעבור רבע שעה של הליכה איטית ונינוח נגיע למתחם של עין צור . לאורך השביל החשוף נפוצים הגדילן המצוי ובאיזור המים בולטת החוטמית הזיפנית – כל אחד בעונת פריחתו.

פירוט

גני הנדיב ברמת הנדיב הינו מתחם הנמצא על הכרמל, בין זכרון יעקב לבנימינה המוקדש להנצחת זיכרו של הברון רוטשילד. במקום ישנו מרכז מחקר, פורחים גני זיכרון מטופחים וגם קברם של הברון רוטשילד ואשתו נמצא במקום.

הנהלת הפארק מפעילה תוכניות חינוכיות רבות ומטפחת את הפארק מתוך מחשה סביבתית רבה, בפארק נטבע, נמצאים מלבד האיזור של עין צור גם חווה עתיקה וכלוב איקלום לדורסים לפני השבתם אל הטבע.

במקום היתה התיישבות כבר מימי הורדוס ויעידו על כך שרידיו של בית המרחץ ומערכת המים שאלפי שנים לאחר מכן היוותה תשתית למערכת מים לנקודת הישוב תל צור שקמה בסמוך אולם עקב ספיקה חלשה של המעיין ננטשה מערכת המים ומי הישוב הובאו מזכרון יעקב.

במתחם עין צור ישנם מס' אתרים השווים ביקור:

מקור הנביעה – מערה טבעית גדולה המובילה אל הניקבה שבתוכה נובע המעיין [הכניסה לניקבה עצמה חסומה בשער עם מנעול] שמימיו זורמים בתעלה צרה אל הטראסות

עין צור

בית המרחץ:

במקום נמצאים שרידיו של בית מרחץ שהחוקרים מתארכים את השימוש בו לתקופה שלפני המרד הגדול. בית המרחץ היה מורכב ממס' חדרים [כנראה בדומה להיום חדרים בעלי טמפרטורה שונה] ורצפתו היה משובצת בלבנים. מתחת לרצפה היו עמודונים קטנים [שאת שירדיהם ניתן לראות במקום] שאל החלל שנוצר בינהם הוזרם אוויר חם שחימם את הרצפה.

הניקבה:

ממערת הנביעה עוברת תעלת מים שגגה משולש לאורך של כ 30 מ' עד הבריכה החיצונית ובקרקעיתה תעלה צרה בה זרמו המים. ארכם של שרידי התעלה המשוחזרים כיום הינו כ 10 מ'. המים מובלים בתעלות לבריכה קטנה ומשם מובלים אל הטראסות. מתחת לאיזור הבריכה הקטנה ישנם מס' שולחנות פיקניק המאפשרים ישיבה מהנה בצל.

הבריכה של עין צור:

במרכז הרחבה ישנה בריכה ששטחה כ 1X1 מ' ועמקה כמטר. ילדים נהנים לשבת על שפתה ולשכשך רגליהם במימיה הקרים. מקבלת את המים בצינור מהנביעה.

בריכת האיגום:

ברחבה שבה נמצא עין צור ישנה בריכה גדולה ורדודה ששטחה 2X3 מ"ר שאליה מתנקזים עודפי המים מהאמה.

עין צור

חובבי עתיקות ימשיכו מעין צור עם הסימון של שביל ישראל ויגיעו לבית חורי שהינו מבנה עתיק מהתקופה העות'מנית ממנו השתמרו מעט שרידים. לא רחוק ממנו בהמשך השביל נמצאת חורבת עלק המגודרת שגם בה השתמרו שרידי מבנים [ואם תגיעו ביום שמשי ותתבוננו היטב תוכלו להבחים בעשרות החרדונים הגדולים המתגוררים בין ההריסות].

דגשים

הכניסה לבריכות בעין צור הינה על אחריות הנכנסים בלבד – למרות שהבריכות רדודות – חובה להשגיח על הילדים כשהם שם.

מעוניינים בעוד רעיונות לטיול באיזור? עין אביאל, פארק המושבה וגן לאומי קיסריה יכולים להתאים

מעוניינים בהדרכה במקום? מוזמנים ליצור קשר בווטסאפ

 

כתיבת תגובה

סוג המסלול

הלוך ושוב

רמת קושי

קל

על המסלול

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461