מנורת הכנסת

מנורת הכנסת

מנורה עשויה ברונזה, מתנת הממשלה הבריטית לעם הישראלי. ניצבת מול הכניסה למשכן הכנסת.

איך מגיעים

משכן הכנסת נמצא בגבעת רם, מומלץ להגיע למקום בתחבורה ציבורית שכן לא קל למצוא מקום חניה. המנורה נמצאת מול שער הכניסה לכנסת, משמאלו של כביש ההגעה, מיד אחרי המחסום ותחנת האוטובוסים. האתר פתוח בכל שעות היממה ובכל ימות השנה (הוא מחוץ לשטח המשכן) וסמוך לגן הורדים.

פירוט

המנורה הייתה אחד מכלי המשכן ובית המקדש. הציווי על עשייתה נמצא בפרק הפותח את פרשת המשכן (ספר שמות פרק כה) מיד אחרי הארון והשולחן.
המנורה ניצבה בצידו הדרומי של ה"קודש" לפני הפרוכת שהבדילה בינו לבין "קודש הקדשים". מולה בצפון ה"קודש" עמד השולחן, וממזרח לשניהם עמד מזבח הקטורת (להבדיל ממזבח הקרבנות שעמד בחוץ).
המנורה הפכה עם השנים לסמל יהודי מובהק, לדעתי בגלל תכונה מיוחדת שהוצמדה אליו והיא ה"חכמה". שמן הזית מסמל את החכמה, וכן מצינו בתלמוד (בבלי מסכת מנחות דף פה עמוד ב) על אנשי הישוב "תקוע, "אמר רבי יוחנן: מתוך שרגילין בשמן זית, חכמה מצויה בהן". ועוד נאמר בתלמוד (בבלי מסכת בבא בתרא דף כה עמוד ב) "אמר רבי יצחק: הרוצה שיחכים ידרים ושיעשיר יצפין, וסימניך שלחן בצפון ומנורה בדרום. ורבי יהושע בן לוי אמר: לעולם ידרים, שמתוך שמתחכם מתעשר".
מציאת סמל המנורה באתר כלשהו משמשת סימן מובהק להיותו אתר יהודי. אימוץ הסמל מגן-דוד ע"י העולם היהודי הוא מאוחר בהרבה.
כיצד הייתה נראית מנורת המקדש? כלל לא ברור. בתורה מסופר עליה שהיא נעשית "מקשה", כלומר גוש-זהב שנחרט בו צורת מנורה. המדרשים מספרים שמשה רבינו כה התקשה בעשייתה, עד שאמר לו הקב"ה: זרוק את הזהב לאש והוא ייעשה מנורה מעצמו.

בעולם המחקר התורני קיימת מחלוקת סביב השאלה האם קני המנורה היו ישרים (אלכסוניים) או עגולים.
הטוענים שהם היו ישרים (בראשם ניצב הרבי הקודם מחב"ד), מסתמכים על דיוק בדברי רש"י בפירושו לספר שמות, ועל ציור בכתב ידו של הרמב"ם, ציור שאומת ע"י בנו רבי אברהם כמכוון. אולם כל המנורות שנמצאו מאז ומעולם, מזו שבשער טיטוס ועד זו שברובע ההרודיאני המסתתר מתחת לבתי הרובע היהודי, הם עגולים.
מה זה אומר? לא עלי להכריע. אגב, ישנה סבירות גבוהה לכך שהמנורה שמתוארת בשער טיטוס אינה המנורה המקורית אלא חיקוי שלה שהובל לרומי בידי גולי בבל, וההוכחות לכך רבות. נציין רק את עובדות היותה נשענת על בסיס ולא על שלשה רגלים (ראו למשל את המנורה של בית הכנסת "שלום על ישראל" שביריחו), וכן על ציורי הדרקונים שעל בסיסה.
מנורת המקדש הייתה בעלת שבעה קנים, חנוכיית חג החנוכה שהיא בעלת שמונה קנים היא בעצם תולדה של המנורה המקורית, בהיות חג זה נחגג לזכר שיקום אותה מנורה ע"י החשמונאים.

מנורת המקדש משמשת מצע לחזיון נבואי שמתואר בספר זכריה (פרקים ג-ד) בו נדרשים מנהיגי שיבת ציון הרוחני (יהושע הכהן הגדול) והמנהלי (זרובבל) לשלב ידים בהנהגתם, וכה נאמר שם: "וַיָּשָׁב, הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי; וַיְעִירֵנִי, כְּאִישׁ אֲשֶׁר יֵעוֹר מִשְּׁנָתוֹ. וַיֹּאמֶר אֵלַי, מָה אַתָּה רֹאֶה; וָאֹמַר רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ, וְשִׁבְעָה נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ, שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת, לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ. וּשְׁנַיִם זֵיתִים, עָלֶיהָ:  אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה, וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ. וָאַעַן, וָאֹמַר, אֶל הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי, לֵאמֹר:  מָה אֵלֶּה, אֲדֹנִי. וַיַּעַן הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי, וַיֹּאמֶר אֵלַי, הֲלוֹא יָדַעְתָּ, מָה הֵמָּה אֵלֶּה; וָאֹמַר, לֹא אֲדֹנִי. וַיַּעַן וַיֹּאמֶר אֵלַי, לֵאמֹר, זֶה דְּבַר ה', אֶל זְרֻבָּבֶל לֵאמֹר:  לֹא בְחַיִל, וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי, אָמַר ה' צְבָאוֹת. מִי אַתָּה הַר הַגָּדוֹל לִפְנֵי זְרֻבָּבֶל, לְמִישֹׁר; וְהוֹצִיא, אֶת הָאֶבֶן הָרֹאשָׁה, תְּשֻׁאוֹת, חֵן חֵן לָהּ.
וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמֹר.  יְדֵי זְרֻבָּבֶל, יִסְּדוּ הַבַּיִת הַזֶּה וְיָדָיו תְּבַצַּעְנָה; וְיָדַעְתָּ, כִּי ה' צְבָאוֹת שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם. כִּי מִי בַז, לְיוֹם קְטַנּוֹת, וְשָׂמְחוּ וְרָאוּ אֶת הָאֶבֶן הַבְּדִיל בְּיַד זְרֻבָּבֶל, שִׁבְעָה אֵלֶּה; עֵינֵי ה', הֵמָּה מְשׁוֹטְטִים בְּכָל הָאָרֶץ. וָאַעַן, וָאֹמַר אֵלָיו: מַה שְּׁנֵי הַזֵּיתִים הָאֵלֶּה, עַל יְמִין הַמְּנוֹרָה וְעַל שְׂמֹאולָהּ. וָאַעַן שֵׁנִית, וָאֹמַר אֵלָיו:  מַה שְׁתֵּי שִׁבְּלֵי הַזֵּיתִים, אֲשֶׁר בְּיַד שְׁנֵי צַנְתְּרוֹת הַזָּהָב, הַמְרִיקִים מֵעֲלֵיהֶם, הַזָּהָב. וַיֹּאמֶר אֵלַי לֵאמֹר, הֲלוֹא יָדַעְתָּ מָה אֵלֶּה; וָאֹמַר, לֹא אֲדֹנִי.  וַיֹּאמֶר, אֵלֶּה שְׁנֵי בְנֵי הַיִּצְהָר, הָעֹמְדִים, עַל אֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ".
מתוך פרק זה רגילים לצטט את המשפט "לא בכח ולא בחיל כי אם ברוחי", אולם המעיין בפרק יווכח שמדובר בחצי אמת, שהרי המסר העולה ממנו הוא שילוב הכח עם הרוח.

מנורת הכנסת

עם הקמת מדינת ישראל, הוצא מכרז להכנת סמל למדינה. הסמל שנבחר היה מנורה מעוטרת בשני ענפי זית, והוא עוצב על בסיס הצעתם של האחים גבריאל ומקסים שמיר, בשינויים מסויימים. מנורה זו עוצבה בהשראתה של המנורה שבשער טיטוס, על מנת לסמל את חזרתה של המנורה למקומה.

מנורת הברונזה של הכנסת ניתנה למדינת ישראל הצעירה כמתנה ע"י הפרלמנט הבריטי, היא נבנתה ע"י מר בנו אלקן (אמן יהודי-בריטי) במשך שש שנים תמימות ונחנכה בניסן תשט"ז (אפריל 1956), לא לפני ש(כנהוג במקומותינו) עוררה סערה ציבורית שרק פסיקתו של הרב הראשי לישראל הרב יצחק הלוי הרצוג זצ"ל (אביו של הנשיא המנוח חיים הרצוג וסבו של שר הרווחה דהיום יבדל לחיים מר בוז'י הרצוג) השכיכה אותה.
על כל זאת תוכלו לקרוא בערך "מנורת הכנסת" של ויקיפדיה (הלינקים של אתר ויקיפדיה משתנים כל הזמן, שימו לב).

משקלה של המנורה כארבעה טון וגובהה חמשה מטרים. היא ניצבה בתחילה ב"בור שיבר" הידוע בשמו "גן המנורה", שבין בנין המשביר לבנין פרומין שם שכנה הכנסת בימים ההם (רח' המלך ג'ורג' במרכז ירושלים), ובשנת 1966 הועברה עם משכן הכנסת למקומה הנוכחי בגן הורדים.
על חזיתה של המנורה מתוארות 30 סצינות מחיי העם היהודי, ואלו הן:

בקנה המרכזי:
מלחמת ישראל ועמלק
לוחות הברית

רות המואביה ורחל אמנו
מרד גטו ורשא
חזון העצמות היבשות
שמע ישראל (מרכז המנורה)
הקמת המדינה

מנורת הכנסת

בקנים החיצוניים:
ירמיהו-ישעיהו
רבן יוחנן בן זכאי-החשמונאים
תנועת החסידות-תור הזהב בספרד
גולי בבל – שבי ציון
הלל הזקן-עזרא הסופר
איוב-רבי חנינה בן תרדיון (מעשרה הרוגי מלכות)
קבלה-תלמוד
הלכה-אגדה
בר כוכבא-דוד
משיחיות-העפלה
יעקב-אברהם

למותר לציין כי עיצוב דמויות/ארועים אלו לא יכולה להישאר נטולת ויכוחים עזים, והם אכן קיימים, ובעצם מה טעם יש לחיים משעממים נטולי ויכוח?!
מכל מקום, מומלץ לבוא למקום להתבונן בפרשנותו הסובייקטיבית של האמן ולגבש את הדעה ה"אובייקטיבית"…. של המתבונן.

מנורת הכנסת

דגשים

שימו לב לחנות רק במקומות מותרים ולהפעיל פנגו אם צריך

מעוניינים להזמין סיור מעניין בירושלים? [אפשר במגוון נושאים ]  מוזמנים לשלוח ווטסאפ או להתקשר ל 0524282461

 

כתיבת תגובה

סוג האתר

יצירת אמנות מיוחדת

על האתר

לחצו לניווט

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461