גב קינה ונחל קינה

גב קינה ונחל קינה

בטיול בנחל קינה נחשף לגב קינה המרשים ולמסלול זרימתו של נחל קינה.

איך מגיעים

איך מגיעים לנחל קינה?

ניסע לכיוון ערד על כביש 31 מזרח, ברמזור הראשון של ערד נפנה ימינה לרח' שמיר [מצד שמאל שלנו נראה את פארק הנשרים] בכיכר נמשיך ישר [מצד שמאל שלנו נראה תחנת דלק של פז ומרכז קניות] לכיוון המנחת הישן של ערד כשנגיע למנחת – נפנה ימינה לכיוון המסלול ובסוף המסלול , קרוב לפינה השמאלית הרחוקה נראה התחלה של דרך משובשת – המרחק מהכיכר לנקודה זו כ 3.2 ק"מ. נתחיל לסוע בדרך המשובשת בתוך הישוב, אחרי כ 1.8 ק"מ נפנה שמאלה מיד אחרי הבית ספר [קבוצה של קראוונים] – בפנייה יש סמ"ש כחול ברור.אחרי כ 400 מ' הדרך המשובשת מתחלפת בדרך עפר. נמשיך לסוע בה, לפי הסימון הכחול [צריך לשים לב אליו במיוחד בצמתי המזלג] , במזלג הראשון הסימון מכוון ימינה – ונמשיך לסוע ישר עוד כ 800 מ' עד שנגיע למזלג השני שגם בו נפנה ימינה לאחר נסיעה קצרה של כ 200 מ' נגיע לסלע גדול עם חץ שמאלה שיכוון אותנו למתחם של מוסא ולנחל קינה, מכאן השביל קצת משתפר ומוביל אותנו ישירות לחניה בתחילת המסלול של נחל קינה.

החניה סמוכה למתחם בו מתגורר מוסא אבו עייד אשר בעבר פתח במקום מגרש חניה  [אם רוצים לתאם מראש הגעה – אפשר לנסות להתקשר אליו 052-4310162] – אם הוא לא במתחם אפשר לדבר עם אחד מילדיו – מחיר החנייה הינו 15 ש"ח] שלפי דיווחים בתקשורת נסגר בראשית 2015 – נשמח אם תעדכנו אותנו במייל editor.nelech@gmail.com לגבי המצב היום]

פירוט

נחל קינה משמר את שמו של ישוב שהיה במקום בימי חלוקת הארץ לשבטים והיה בנחלתו של שבט יהודה כמתואר בספר יהושע פרק ט"ו פס' כ-כ"ב: "זאת נחלת מטה בני יהודה למשפחותם. ויהיו הערים מקצה למטה בני יהודה אל גבול אדום, בנגבה קבצאל ועדר,ויגור.   וקינה ודימונה, ועדעדה"

יש הסוברים ששמו של המקום הינו ע"ש בני הקיני שעלו עם הני ישראל ממצרים וחלקם התיישבו באיזור כמסופר בספר שופטים פרק א' פס' ט"ז: "ובני קיני חתן משה ילו מעיר התמרים את בני יהודה מדבר יהודה אשר בנגב ערד, ויילך ויישב את העם"

בשופטים פרק ד' במלחמת דבורה בסיסרא מוזכרים חבר הקיני ואשתו וכנראה שחלק מהקיני לא השתקע עם שבט יהודה בדרום אלא המשיך צפונה ואף היה מיודד עם העמים שבאיזור  כמתואר בפס' י"ז: "וסיסרא נס ברגליו אל אהל יעל אשת בר הקיני, כי שלום בין יבין מל חצור ובין בית חבר הקיני" – שמו של הקיני שהתגורר בצפון שומר בנחל קיני הנמצא לא רחוק מצומת מגידו.

גב קינה ונחל קינה

המסלול של נחל קינה מתחיל במפלס קצת נמוך מהחניה במתחם של מוסא, נחפש את הסימון שבילים הכחול ונתחיל לצעוד איתו דרומה, ואחרי קצת יותר מחצי ק"מ נראה משמאל לנו את חורבת עוזה שהיתה בעבר, ע"פ החוקרים, מצודת דרכים [אפשר לראות לפי הקירות החיצוניים העבים שמדובר במבנה חזק] שאבטחה את התנועה בדרך אדום הקדומה שעוברת בעמק שמדרום למצודה. במצודה ישנם חדרים קטנים רבים ונשקף ממנה נוף מדהים.

נמשיך לצעוד מחורבת עוזה, נרד במצוק תלול בזהירות בשביל הצר שפונה שמאלה וכשנגיע לערוץ  נחצה אותו [בערוץ זה כנראה עברה דרך אדום המקראית] ונעלה על השלוחה הבאה לפי הסימון הכחול. בצומת השבילים שאליה נגיע נשנה שמאלה עם הסימון הירוק – לכיוון נחל קינה [הסימון הכחול ממשיך ימינה לדרך אדום], השביל עובר בתחילת הערוץ בו זורם המפל של נחל קינה בזמן שיטפון וניתן להבחין אם מגיעים אחרי הגשמים בשרידי המים על סלעי הגיר. כשנגיע לשפת המצוק ניתן להתקרב בזהירות ולראות את גב קינה  מתחתינו ומומול את שחיקת הסלע ע"י המפל.

גב קינה ונחל קינה

השביל ממשיך עם הסימון הירוק שמאלה, נרד עימו בזהירות לתוך אפיק הנחל ונפנה ימינה לכיוון גב קינה. הגב גדול מאד ועמוק ומימיו קרים ומרעננים. אם הגענו בהרכב של אנשים שאינם מיטיבי לכת זה המקום בו מומלץ לחזור על עקבותינו לרכב – מרחק של כ 2 ק"מ כי המשך המסלול המעגלי הינו קשה פיזית]

לאחר הביקור בגב קינה נמשיך לצעוד עם הסימון הערוץ הנחל שבשלב זה הופך לקניוני. ולאחר הגשם נראה את הגבים בנחל מלאים מים , ואם יתמזל מזילנו גם נזכה לראות שפני סלע מגיעים לשתות מהם.

לאחר כ 2 ק"מ של צעידה בערוץ הקניוני של נחל קינה נגיע לצומת שבילים, אנו נפנה שמאלה בערוץ שעולה עם הסימון שבילים הירוק.  העליה בערוץ הינה בשיפוע קל בהתחלה, כשהמסלול עובר בין מדרגות סלע. בעלייה ישנם 3 מצוקונים שיאתגרו את המטפסים [למצוקון השלישי, הגבוה ביותר יש שביל גישה מצד שמאל של הערוץ שיכול להקל על הטיפוס למתקשים]. כשנסיים את המצוקון השלישי נוכל להביט לאחורינו ולראות את אפיקו של הנחל מתפתל מתחתינו והמראה מרהיב.

נמשיך לצעוד בערוץ בעליה קלה ולאחר כקילומטר נכיע לגיא תלול [מתחילתו ניתן לראות את הסימון שבילים צפוף צפוף, העליה קשה אך אפשרית ובסופה נגיע אל מישור רחב [חשוב לא לאבד בשלב זה את הסימון]. נפנה בו ימינה [צפונה] עם הסימון, ולאחר כחצי ק"מ נגיע ירידה לערוץ, נרד בזהירות, והשביל ממשיך על בערך קו של שני שליש גובה של המצוק שמולינו עד שיוריד אותנו לערוץ הנחל.

גב קינה ונחל קינה

בערוץ נפנה ימינה עד שנגיע לעץ שיזף גדול שם הסמ"ש פונה שמאלה בעליה, באופק נראה מערות גדולות וכשנסיים את העלייה ונהיה מעליהן נוכל לראות שחלקן מגודרות וכנראה משמשות למגורי בעלי חיים. מצד שמאל שלנו בנקודה זו נוכל להבחין בגיא בו ישנן טראסות שכנראה שימשו לחקלאות.  נמשיך עם השביל שמעל המערות עם הסימון הירוק, מעלינו נוכל להבחין בחורבת עוזה על קו המצוק, והשביל יוביל אותנו בתחילה בערוץ הנחלה ולבסוף בעליה עד שנגיע אל המקום בו השארנו את הרכב ליד המתחם של מוסא.

גב קינה ונחל קינה

דגשים

  • גב קינה הינו עמוק ואסור בכניסה למי שלא יודע לשחות. בכל מקרה מי שנכנס לגב עושה זאת על אחריותו בלבד
  • נדרשת זהירות בירידה ובטיפוס במצוקונים.
  • המסלול לא מתאים למשפחות עם עגלות. ניתן לבצע עם ילדים קטנים בעלי כושר צעידה רק עד הגב ובחזרה

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול מעגלי

רמת קושי

מיטיבי לכת

על המסלול

לחצו לניווט

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461