מעיין כפיר – עין כפיר

מעיין כפיר – עין כפיר

מעיין וניקבה יפים ליד אלון מורה

איך מגיעים

הגישה למעיין כפיר היא מכביש הגישה לאלון מורה, כלומר אם הגעתם מהמרכז, נוסעים על כביש 5 מזרחה, עוברים את אריאל ומס' הכביש מתחלף ל 505, בצומת תפוח פונים שמאלה [צפונה] לכביש 555, חוצים את חווארה ופונים ימינה בצומת חטמ"ר שומרון וכל הזמן ממשיכים ישר עד הכניסה לאלון מורה, או עד שיש מחנה צבאי משמאל – בכניסה לאלון מורה ושם נעשה פרסה ונפנה ימינה לרחבת החניה של מעיין כפיר [המרחק מהמחנה הצבאי לפני למעיין הוא כ 450 מ'.] אם אתם רוצים לבקר קודם בניקבה – אפשר לחנות מול השלט של מעיין כפיר – ברחבת העפר . לניווט ישיר ליחצו כאן [ובכל מקרה שימו לב שאתם לא נכנסים לשטח A – אותו תזהו לפי השלטים האדומים]

מרחבת החניה שביל עפר עם שלט יוביל אתכם למתחם הבריכה של עין כפיר.

פירוט

מעיין כפיר הינו מעיין שיכבה [בו המים פורצים בין שכבות הסלע] אשר מימין מובלים בניקבה חצובה מצידו השני של הכביש לבריכה בצינור.

במתחם של עין כפיר יש בריכה גדולה חצויה ל2 חלקים – כאשר חלק אחד רדוד וחלר אחד עמוק כאשר הנקודה העמוקה בו היא בעומק של כ 2 מ' – סמוך לגדר המפרידה בין שני החלקים.

סביב לבריכה יש ריצוף אבן נעים ולצידו מס' שולחנות פיקניק מוצלים.

 

מעיין כפיר - עין כפיר

כדי להגיע לניקבה יש לחזור לחניה, לחצות את הכביש בזהירות ולפנות ימינה והיכן שמסתיימת גדר הבטיחות נצעד עוד כ 4 מ' במקביל אליה ונראה משמאל את פתחה של הניקבה של עין כפיר [שימו לב לתמונה עם החץ הצהוב]. חוקרים משערים שהיא נחפרה בתקופה הביזנטית ועברה חיזוקים במהלך השנים, וניתן לראות בתקרתה קשתות חיזוק. עומק המים בניקבה בנקודה הכי עמוקה הינו כ 40 ס"מ וארכה כ 70 מ'. גובה הניקבה משתנה ובנקודה הכי נמוכה הינו כמטר – אז תשמרו על הראש אם נכנסתם אליה. כשתרגישו את המים מטפטפים מעליכם ולאחר הפיתול השני [יש 2 פיתולים בניקבה – האם בגלל הסלע שהיקשה על החוצבים?] תבינו שאת קרובים לנביעה עצמה. הניקבה עצמה נחצבה כדי להגביר את שפיעת המים של המעיין. אם תסתכלו על הריצפה תוכלו להבחין במס' נקודות בצינור המים שמעביר את מי מעיין כפיר לבריכות למטה.

בסופה של הניקבה ישנו מעין חדרון בו ניתן לראות את המים של עין כפיר נובעים מהסלע.

מעיין כפיר - עין כפיר

שם המעיין בערבית עין אל כבירה – כנראה בגלל שפיעתו הרבה בעבר [באיזור נמצאו ממצאים המתוארכים לתקופה הביזנטית] ובעברית נקרא עין כפר על שמו של אבנר כפיר חזי, חייל תושב אלון מורה, שנהרג בשיירה בדרך למוצב הבופור ב-19/3/1997

מעיין כפיר - עין כפיר

דגשים

  • כדי להגיע לעין כפיר צריך לעבור דרך הכביש הראשי של חווארה שהינו בשטח C – שימו לב בדרך שאתם לא נכנסים לשטח A בטעות.
  • שמרו על הילדים בבריכה – הרדודה [בעמוקה זה ברור…] הכניסה למים על אחריות הנכנסים
  • חובה להכנס לניקבה עם פנס!
  • הכניסה לניקבה – לא מתאימה למי שסובל מפחד ממקומות סגורים, כשאתם חוצים את הכביש לכיוונה נדרשת זהירות
  • גובה הניקבה משתנה אז שימרו על ראשיכם ממכות והזהרו.
  • בקרקעית הניקבה ישנם מס' בליטות אבן – זהירות!

כתיבת תגובה

סוג המעיין

בריכת מעיין גדולה וניקבה מדהימה

מרחק מהרכב

כ 100 מ'

על המעיין

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461