טחנת אבו רבאח

טחנת אבו רבאח

שרידיה של תחנת קמח על הירקון

איך מגיעים

טחנת אבו רבאח נמצאת על גדות הירקון מערבית לצומת ירקון.

איך מגיעים? מצידה המערבי של צומת ירקון [על כביש 40 לכיוון דרום מה שאומר שאם הגעתם מפ"ת צריך לעשות פרסה מתחת הגשר – היכן שמותר]] – פונים ימינה לכביש משובש ליד "המקום של יגאל" – שהפניה אליו נמצאת ממש קרוב לצומת – במקום זה . אחרי נסיעה קצרה על הכביש המשובך הוא הופך לדרך כבושה שאחרי כ 450 מ' נתעקלת ימינה מתחת לכביש 5, אחרי כ 50 מ' בצומת נפנה שמאלה ואחרי כ 100 מ' נפנה ימינה. אחרי עוד 100 מ' במזלג נפנה ימינה – כאן הדרך כבר חולית ומשובשת ואחרי כ 200 מ' נוספים נגיע לרחבת העפר סמוך לשרידי תחנת אבו רבאח'.

לניווט ישיר – ליחצו כאן

פירוט

בשנים עברו, כשהירקון זרם זרימה עוצמתית [מה שהפך לזרימה הדלילה של ימינו – החל מתחילת שנות החמישים בגלל שאיבת יתר של מקורותיו באתר השאיבה בתל אפק] כל השנה היו לאורך הירקון מס' תחנות קמח שניצלו את מימיו להנעת אבני הריחיים ולטחינת החיטים [כדוגמת האתר בשבע תחנות] אחת מהן היתה כנראה באיזור בו נמצאים היום שרידיה של תחנת אבו רבאח,

 

אבו רבאח

לקראת סוף המאה ה 19 השייח' אבו רבאח מיפו שירד מנכסיו וחיפש דרך להרוויח את לחמו [תרתי משמע] רכש שטח אדמה על גדות הירקון באיזור התחנה והקים עליו תחנת קמח, הוא השתלט בנוסף על איזור סמוך שהיה בבעלות יהודי פתח תקווה, בסיוע השלטונות העות'מניים, ולאחר מס' התנגשויות אלימות הוסכם שהוא ישמור על קרקע המושבה תמורת תשלום [פרוטקשן בשפה של ימינו…] התחנה פעלה שנים רבות כשעמלת השימוש בתחנה היתה 10-20% מהתוצרת. בשנות ה 20 שיוכללה התחנה עם 2 טורבינות שרכש אבו רבאח ובשנות ה 50 כשזרימה בירקון נחלשה משמעותית עם תחילת השאיבה ממקורות הירקון פסקה התחנה לפעול והמקום ננתש .
המקום בבעלות מושב עדנים ובשנים האחרונות נעשות במקום פעילויות שימור כדי להפכו למרכז תיירותי

עוד על קורותיו של השייח' אבו רבאח ניתן לקרוא כאן

אבו רבאח
אבו רבאח

דגשים

כתיבת תגובה

סוג האתר

פינת חמד יפה ליד הירקון

על האתר

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461