גן לאומי בית שאן

גן לאומי בית שאן

הגן הלאומי בית שאן מכיל בתוכו שרידים של העיר הרומית שהיתה במקום בעבר

איך מגיעים

איך מגיעים לגן הלאומי בית שאן?

הכניסה לגן הלאומי בית שאן נמצאת על הכביש החוצה את העיר – 6667, ליד גן הבנים ומרכז מסחרי רסקו.

פירוט

המקום הראשון בו מוזכרת בית שאן במקורות היהודיים הינה בתיעוד גורלם של שאול המלך ובניו אחרי הקרב בו מצאו את מותם: "וַיְהִי, מִמָּחֳרָת, וַיָּבֹאוּ פְלִשְׁתִּים, לְפַשֵּׁט אֶת-הַחֲלָלִים; וַיִּמְצְאוּ אֶת-שָׁאוּל וְאֶת-שְׁלֹשֶׁת בָּנָיו, נֹפְלִים בְּהַר הַגִּלְבֹּעַ.  וַיִּכְרְתוּ, אֶת-רֹאשׁוֹ, וַיַּפְשִׁטוּ, אֶת-כֵּלָיו; וַיְשַׁלְּחוּ בְאֶרֶץ-פְּלִשְׁתִּים סָבִיב, לְבַשֵּׂר בֵּית עֲצַבֵּיהֶם–וְאֶת-הָעָם.  וַיָּשִׂימוּ, אֶת-כֵּלָיו, בֵּית, עַשְׁתָּרוֹת; וְאֶת-גְּוִיָּתוֹ, תָּקְעוּ, בְּחוֹמַת, בֵּית שָׁן" (שמואל א, לא ח-י).

בימי שלמה המלח מוזכר ששלט שם נציב מתאמו בענה בן אחילוד -ככתוב במלכים א, ד, פס' י"ב : "תענך, מגידו "בית שאן אצל צרתנה מתחת ליזרעאל מבית שאן עד אבל מחולה עד מעבר ליקמעם"

העיר הרומאית  סקיתופוליס מוזכרת לראשונה במאות השניה/שלישית לפני הספירה.  בספר קדמוניות היהודים. העיר התחילה להבנות על-ידי חיל פרשים וקשתים מצבאו של אלכסנדר מוקדון שאחרי שכבשו את הארץ השתקעו בה. העיר של הסקיתים – שבט נייד שהשתקע – סקיתופוליס.

במאה שלישית לפנה"ס מתואר בספר קדמוניות היהודים איך העליבו תושבי בית שאן את יוסף הן טוביה, מבית תלמי, שבא לגבות מהם מיסים. כנקמה, הוא הרג את החשובים שבתושבים והעביר את רכושם לקיסר.  החשמונאים כבשו את המקום, והשאירו את תושבי המקום. במגילת תענית מוזכר יום טוב ביום שנכבשה בית שאן. חשיבותה של בית שאן עולה ככל שחשיבות מעבר הגבול לירדן עולה, וכיבוש המקום הזה בעבר הקנה שליטה על צומת דרכים מרכזית.פומפיוס – מגיע ב 63 לפנה"ס, לוקח מהיהודים ערים שכבשו החשמונאים – סקיטופוליס מוזכרת ברשימה, נבנית עיר רומית החל מ 33 לפנה"ס.

יוסף בן מתיתיהו מספר שבשנת 66  המורדים שבאו לפשוט על העיר גילו שהיהודים המקומיים מתנגדים להם יחד עם הרומאים, זה לא עזר ליהודים המקומיים שגורשו עי הרומאים מהעיר לחורשה סמוכה, כי פחדו שיהפכו לגיס חמישי בלילה. בלילה השלישי אחרי הגירוש הם טבחו את כל יהודי בית שאן שהיו מחוץ לעיר. התנהגות זו הייתה מאד משמעותית ואלעזר בו יאיר הזכיר אותה גם במצדה לפני הנפילה. אחרי המרד הגדול ממשיכה בית שאן להתקיים ולפי ממצא מהשטח כנראה שהתקיימה עד המאה השמינית בה נחרבה.

לאחר התצפית המרשימה מרחבת הכניסה לגן נרד לרחוב העמודים – שריד הקארדו של בית שאן הקדומה [רח' בכיוון צפון-דרום] שמולינו ונתחיל לסייר בעיר

 

גן לאומי בית שאן

נעבור דרך בית המרחץ שהשתמר להפליא [כולל עמודוני החרס שעליהם עמדה הרצפה ומתחתם זרם אוויר חם – החימום התת רצפתי הרומאי וצינורות החרס שדרכם עבר האוויר שחימם את הקירות], נראה את המקדש הרומאי ואת חנויות הסיגמא [הפסג' הקדום]הקטנות עם הקומה השניה ששימשה לתענוגות הבשר, שמאחוריהן היה רחוב קטן שהוביל ישר לבית המרחץ

 

 

גן לאומי בית שאן

נגיע לצומת, נפנה בה ימינה – לדקומנוס [הרחוב הרוחבי – מזרח-מערב] שמגיע מכיוון נחל חרוד והוא שהזין את מימי הנימפאון [מעין מזרקה] שנמצא לידינו, ניתן לעלות לתל בית שאן שמעלינו וליהנות מתצפית על העיר מכיוון אחד וניתן לחזור חזרה ברחוב המקביל.

נראה שם את הרחבה הגדולה הריקה – האגורה – השוק המקומי,  משמאלו יש אזור פולחן ולידו בית מרחץ ושירותים ציבוריים .

גן לאומי בית שאן

ונסיים את הסיור בגן הלאומי בית שאן בתיאטרון מדהים שהשתמר להפליא.

גן לאומי בית שאן

דגשים

  • בגן הלאומי בית שאן ניתן לסייר כחצי יום בנחת.
  • מומלץ להגיע עם נעליים נוחות, כובע והרבה סבלנות – יש בגן הלאומי בית שאן הרבה מה לראות.
  • לא מומלץ לבקר במקום בקיץ – מאד חם באיזור.

מחפשים מסעדה בשרית כשרה בבית שאן? המסעדה בבילה יכולה להתאים לכם.

מחפשים עוד מקומות לבקר בהם ליד בית שאן? בית הכנסת העתיק בבית אלפא או נחל הקיבוצים יועלים להתאים.

כתיבת תגובה

סוג האתר

גן לאומי עם שרידים מרהיבים של העיר הרומית סקיטופוליס

על האתר

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461