יד לי"ד

יד לי"ד

אתר הנצחה לנופלים בליל הגשרים ליד אכזיב

איך מגיעים

אתר יד לי"ד נמצא כ 250 מ' צפונית לכביש הכניסה לגן הלאומי אכזיב על כביש 4. החניה היא בשוליים – ליד שער הכניסה.

פירוט

אנדרטת יד לי"ד מנציחה את נופלי ליל הגשרים ככלל – ואת הנופלים בנקודה זו – בפרט

ביוני 1946, לאחר שממשלת המנדט החליטה לסגור את הכניסה לארץ ישראל למעפילים החליטו המחתרות, במסגרת "תנועת המרי העברי" להרוס את דרכי הגישה היבשתיות למדינה בבחינת – "אם ליהודים לא נותנים להכנס – אז אף אחד לא יכנס" והוכנה תוכנית לפיצוץ 11 גשרים שחיברו את ארץ ישראל למדינות השכנות – וקראו לפעילות "מבצע מרכולת".

בליל שבין ה 16 ל 17 ב יוני 1946 הגיע כח פלמ"ח למקום בו אנו נמצאים עכשיו , על גדות נחל כזיב, כדי לפוצץ את גשר הרכב והגשר שמעל הכביש – שבאמצעותם נעו כוחות הצבא הבריטי צפונה – ללבנון.

הכח התגלה על ידי ערבים מהאיזור שפתחו לעברם באש חזקה תוך ירי של פצצות תאורה רבות לאוויר. נחמיה שיין הורה לכח להמשיך בפעילות ובמהלך ההתקדמות לכיוון הגשר כנראה שאחד הכדורים פגע באחד מהלוחמים נושאי חומר הנפץ ופיצוץ עז החריד את האיזור.

אנדרטת יד לי"ד

בפעולה נפצעו לוחמים רבים שפונו לקיבוץ מצובה לפני שהבריטים יתפסו אותם.  הלוחמים ששרדו חיפשו את גופות חבריהם ולא מצאום. בסריקות שבוצעו למחרת בחשאי באיזור מצאו אנשים החברה קדישא מחיפה שרידי גופות וקברו אותם בבית העלמין בחיפה – בחשאי.

המשפחות נותרו ללא גופות והיו כל מיני תיאוריות מה קרה ל 14 הלוחמים, החל מזה שהם מוחזקים בשני הבריטי וכלה בזה שהם נמלטו להרים. בשנת 1968 החליט קצין המשטרה שלמה בן אלקנה לפתור את התעלומה ולאחר חקירה מאומצת גילה את הקבורה החשאית בחיפה, וב 1970 נערכה ליד הגשר שפוצץ [ושוקם מאז], המקום בו הם מצאו את מותם, לווייתם של 13 מהלוחמים. לווייתו של יחיעם וייץ נערכה בירושלים לבקשת הוריו היות שהוא היה בן יחיד.

בשנת 2003 נמצאו שרידי גופות נוספים בקיבוץ מצובה וגם הם נקברו במקום בקבר האחים.

אנדרטת יד לי"ד

במקום ישנה אנדרטה מוגבהת ומסביבה המצבות ל 14 הלוחמים שנפלו במקום. על האנדרטה חקוק סיפור הקרב.

אנדרטת יד לי"ד

דגשים

  • במקום קבורים 13 לוחמים – הכניסה לכהנים אסורה.
  • זהו בית קברות צבאי – כבדו את המקום.

כתיבת תגובה

סוג האתר

אתר הנצחה בו מונצחים 14 הלוחמים שנפלו במקום בליל הגשרים.

על האתר

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461