מערת צדקיהו – המערה המסתורית במזרח ירושלים

מערת צדקיהו – המערה המסתורית במזרח ירושלים

מערת צדקיהו הינה חלל תת קרקעי מתחת לרובע המוסלמי ששימש בימים עברו לחציבת אבנים לשם בניית מבנים בירושלים.

מה הקשר של המערה לצדקיהו המלך?

כנראה הסיפור המסופר על בריחתו של צדקיהו המלך מירושלים הנצורה המתואר בספר מלכים ב' פרק כב' בקיצור, ובספר ירמיהו פרק ל"ט פס' א-ד ביתר הרחבה:

א בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁעִית לְצִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂרִי בָּא נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל וְכָל-חֵילוֹ אֶל-יְרוּשָׁלִַם וַיָּצֻרוּ עָלֶיהָ. ב בְּעַשְׁתֵּי-עֶשְׂרֵה שָׁנָה לְצִדְקִיָּהוּ בַּחֹדֶשׁ הָרְבִיעִי בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ הָבְקְעָה הָעִיר. ג וַיָּבֹאוּ כֹּל שָׂרֵי מֶלֶךְ-בָּבֶל וַיֵּשְׁבוּ בְּשַׁעַר הַתָּוֶךְ נֵרְגַל שַׂרְאֶצֶר סַמְגַּר-נְבוּ שַׂר-סְכִים רַב-סָרִיס נֵרְגַל שַׂרְאֶצֶר רַב-מָג וְכָל-שְׁאֵרִית שָׂרֵי מֶלֶךְ בָּבֶל. ד וַיְהִי כַּאֲשֶׁר רָאָם צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה וְכֹל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה וַיִּבְרְחוּ וַיֵּצְאוּ לַיְלָה מִן-הָעִיר דֶּרֶךְ גַּן הַמֶּלֶךְ בְּשַׁעַר בֵּין הַחֹמֹתָיִם וַיֵּצֵא דֶּרֶךְ הָעֲרָבָה. ה וַיִּרְדְּפוּ חֵיל-כַּשְׂדִּים אַחֲרֵיהֶם וַיַּשִּׂגוּ אֶת-צִדְקִיָּהוּ בְּעַרְבוֹת יְרֵחוֹ וַיִּקְחוּ אוֹתוֹ וַיַּעֲלֻהוּ אֶל-נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל רִבְלָתָה בְּאֶרֶץ חֲמָת וַיְדַבֵּר אִתּוֹ מִשְׁפָּטִים. ו וַיִּשְׁחַט מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת-בְּנֵי צִדְקִיָּהוּ בְּרִבְלָה לְעֵינָיו וְאֵת כָּל-חֹרֵי יְהוּדָה שָׁחַט מֶלֶךְ בָּבֶל. ז וְאֶת-עֵינֵי צִדְקִיָּהוּ עִוֵּר וַיַּאַסְרֵהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם לָבִיא אֹתוֹ בָּבֶלָה.

ומה אנו יודעים, היסטורית על מערת צדקיהו?

לפי הממצא הגיאולוגי כנראה שתחילתה של מערת צדקיהו היתה בפעילות גיאולוגית של המסת סלע ע"י נוזלים שיצרה חלל בין שכבות סלע שהורחבה בהמשך ע"י חציבה אנושית.  ישנה מחלוקת בין החוקרים אם החציבה הראשונה של אבני בניין ממערת צדקיהו היתה בימי מקדש שלמה – בית המקדש הראשון [ובגלל זה גם אחד מכינוייה הקדומים היה מחצבות שלמה] או שתחילת החציבה המלאכותית בה היתה בימי בית שני, אבל משרידי החציבה על דפנות המערה ניתן לראות מעט שרידים האופייניים לימי בית ראשון והרבה סימני חציבה האופייניים לימי בית שני.

מה שדי ברור שהשימוש האחרון לבניה מאבניה היה לבניה מגדל השעון שהיה מעל מעל שער יפו בשנת 1904 [לאחר גילוייה מחדש]

במערה ישנם גם סימני צלב צבועים שכנראה מעידים על כך שהצלבנים ביקרו בה וישנה מחלוקת לגבי עיתוי חסימתה – אם זה היה בידי סולימן המפואר לאחר בניית חומות ירושלים, או בתקופה מוקדמת יותר – אבל הסיבה לחסימתה כנראה ברורה – למנועה חדירה מבעדה לירושלים והיא נשכחה מהציבוריות הירושלמית.

בחורף בשנת 1854 במהלך טיול של החוקר ברקלי עם כלבו, השתחרר הכלב, הסתובב קצת ולפתע נעלם ולאחר חיפושים מצאוהו ברקלי ובנו שהיה עימו – בפתח חלל תת קרקעי שלא הכירו שכנראה נפתח בעקבות סחף של המים את פני הקרקע לאחר הגשמים, באותו ערב הם ירדו לחלל וצעדו לראשנה במערת צדקיהו לאחר כ 300 שנים בהם היתה חסומה ולא ידועה לציבור [למרות שנוסעי ימי הביניים ולאחריהן תיארוה במסעותיהם]. לאחר גילוי המערה היא היוותה יעד מבוקש למטיילים הרפתקנים שרבים מהם הלכו לאיבוד בבטנה עד שהשלטונות העותמניים סגרוה לסיורים. במהלך ימי המנדט המערה הוסדרה לביקור ובמלחמת העולם השניה אף שמשה כמקלט תת קרקעי לתושבי ירושלים.

לאחר כיבוש מזרח ירושלים המערה נפתחה לביקורים, ולאחר תקופות של פתוח / סגור נפתחה המערה שוב בשנת 2022 לאחר שיפוץ מקיף ושילוב של מיצג אורקולי מודרני בתוך המערה.

מידותיה  של מערת צדקיהו הן:

שטח: כ-9000 מ"ר,

אורך כ-225 מ',

רוחב: כ-100 מ'

וגובה: כ-15 מ',

ועד פריט מידע נוסף שמוסיף להיותה של המערה מסתורית – חברי מסדר הבונים החופשיים היו משתמשים בה בתקופות שונות למפגשים.

מערת צדקיהו מנוהלת ומתופעלת ע"י החברה לפיתוח מזרה ירושלים והכניסה אליה הינה בתשלום.

ניתן להזמין ביקור במערה בקישור כאן

מערת צדקיהו סגורה לביקורים בימי מתיחות בטחונית במזרח ירושלים.

יש לכם תמונות יפות של מערת צדקיהו לאחר השיפוץ? נשמח אם תשלחו לנו ל editor.nelech@gmail.com ונפרסם עם קרדיט.

 

מחפשים עוד רעיונות לטיול באיזור מערת צדקיהו? אולי תרצו לבקר במוזיאון רוקפלר , מוזיאון אסירי המחתרות  או סתם לעשות סיור בעיר העתיקה

כתיבת תגובה

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461