מבית שערים לאושה העתיקה בשביל הסנהדרין

מבית שערים לאושה העתיקה בשביל הסנהדרין

הקטע הראשון של שביל הסנהדרין עובר בין גבעות הגליל התחתון - בין בית שערים לאושה העתיקה

איך מגיעים

איפה מתחיל שביל הסנהדרין?

הקטע הראשון של שביל הסנהדרין מתחיל בקצה הישב בית שערים – ליד אנדרטת אלכסנדר זייד. לניווט ישיר ליחצו כאן.

נקודת הסיום של הקטע הראשון של שביל הסנהדריו הינה באושה העתיקה. אפשר להשאיר את הרכב ביער קריית אתא – סמוך למקום, ואפשר להשאירו בקריית אתt – בנקודה זו – כ 1.5 ק"מ הליכה, קצת מעיק אבל הרכב נמצא במקום יותר בטוח. [דרך היער שמגיעה מנקודה זו לחורבת  אושה חסומה] אפשר להגיע מכיוון שפרעם, דרך הכביש הצר [דרך נוף קריית אתא] שעובר ליד הקבר של רבי יהודה בן בבא.

פירוט

הקטע שאותו נתאר במאמר זה, מבית שערים לאושה העתיקה, הינו קטע שעובר בין ישובים לשדות וממש מהנה בחורף.

לאחר שחנינו בישוב בית שערים במקום שלא מפריע לתנועה נעלה לאנדרטה לזכרו של אלכסנדר זייד לתצפת על עמק יזרעאל, נרד גם לראות את קברו של השייח' אבריק שעל שמו נקראות הגבעות באיזור [ושמענו גם מקומי מספר לנו שיש מסורת שזהו בכלל קברו של המצביא ברק בן אבינועם שנלחם באיזור בימי דבורה הנביאה], נחזור לאנדרטה ונרד לכיוון הישוב, בדרך נעבור ליד "אבן השביל" [בשביל הסנהדרין יש בנוסף לסימון השבילים גם אבנים עליהם חקוקות אמירות מהמשנה הקשורות לנושא המקטע. נושאו של המקטע הראשון זה "שער המעשה".

לאחר כ50 מ' מהאנדרטה נראה מימין מבנה גדול בתצורת בזיליקה עם אולם שמחולק ל 3 חלקים ובו 8 עמודים. החוקרים משערים שזהו מקום בו שכנה הסנהדרין – לפי המשנה בתלמוד הירושלמי במסכת עירובין:  "רבי מתיר אכסדרה בבית שריי כמה עמודין היה בה רבי יעקב בר אחא אמר ר' חייא ר' יוסה חד אמר ששה וחד אמר שמונה" והמחלוקת היתה אם סופרין גם את המבואה במניין העמודים או לא. ליד המבנה עץ אלון גדול ולידו אבן שביל.

נמשיך לצעוד בירידה וכשנגיע לכביש נפנה ימינה ולאחר צעידה קצרה נראה מימין לנו  שרידים של בית בד ולאחר עוד כמאה מ' נארה מימין מבנה גדול עם קשתות. זה היה כנארה בית הכנסת של הישוב בית שערים.

 

שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה העתיקה

נמשיך בכביש בעליה ולאחר כ 300 מ' נגיע לצומת,  בצומת נפנה שמאלה ולאחר הליכה של 100 מ' נפנה לשביל עם סמ"ש ירוק וסימון השביל ושלט שמפנה שמוביל לקברות השומרים ואחרי הליכה קצרה נראה משמאל את הכניסה לבית הקברות של אגודת השומרים , שהיתה אירגון שומרים. בבית הקברות קבורים אנשי האירגון כשהמפורסמים מבין הקבורים הינם אלכסנדר זייד, אשתו וילדיהם ובנות זוגם [שימו לב לסמל האירגונים הכפול על מצבתו של גיורא זייד] והסופר אליעזר שמאלי [הקבר הכי קרוב לשער] ואשתו. מבנה הקבר הכיפתי הינו של בועז פרסוב שנבנה ע"י בת זודו – סילביה.

נצא מבין העלמין ונמשיך שמאלה עם השביל כשמימין לנו עמק זבולון. לאחר כחצי ק"מ נגיע ל"מצפה ברק" על שמו של ברק בודניוק שהיה תושב קריית טבעון. למד המצפה גן משחקים ובתוכו מצפה על שם אסתר ומתיתיהו כפיר [קויפמן] עם ספסל לנוף. בקצה הגן היו בזמן ביקורינו שירותים כימיים ולפניהפ אנו נפנה שמאלה בירידה לשביל ההתיישבות.

שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה העתיקה

נתחיל לצעוד בשביל ההתיישבות שמנציח את הישובים שהוקמו על ידי הפועל המזרחי לפני קום המדינה, שלט ההנצחה הראשון הינו למושב תקומה במערב הנגב, ולאחריו פגשנו גם שלטי זיכרון לנחלים וכפר הרואה, אחרי כ 300 מ' נפנה שמאלה עם המפה [למרות שהסימון הראה ימינה] ואחרי כ 100 מ' פנינו ימינה עם הסימון בעליה, בסופה נפנה ימינה ומיד שמאלה שוב בעליה, בחורף יש כאן פריחת רקפות נהדרת, ובשאר השנה חורשה נחמדה כשבצידי השביל משטחי בטון שלא הבנו למה נועדו. לאחר כ 300 מ' מהפניה נגיע למצפור רוני ע"ש רוני וייצנר שנהרג במלחמת יום הכיפורים. במקום ברזיה.

נמשי ישר כ 800 מ' נחצה את כביש הכניסה לבית שערים / קריית עמל וליד המעבר חציה נראה כניסה למעבר תת קרקעי מתחת כביש 70 מלא גרפיטי.

שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה העתיקה

בסוף המעבר נפנה שמאלה ומיד ימינה בכביש צר בירידה, אחרי כ 70 מ' נפנה בצידו הימני של מזלג הדרכים, הליכה קצרה ונרד שמאלה , נעבור מעבר בקר ובסופה של הירידה נראה שילוט לעץ האלון, נכסנ למקום שהיא מתחם לזכרו של אילן גבאי שנהרג במלחמת לבנון השניה. במרכזו של המתחם עץ אלון גדול שנמצא עכשיו בשיקום, ולידו אבן שביל, נצא מצידו השני של המתחם בעליה ולאחר כ 300 מ' נגיע לשדירת ברושים ובצילה ספסל, מיד אחריה נפנה ימינה עם סימון השביל [וסמ"ש כחול], אחרי כ 100 מ' ישנו סימון ירוק שמפנה לשביל אילן [שיוצא מהעץ] ואנו ממשיכים ישר ואחרי כ 100 מ' נגיע למצפה לזכר שרון חן שהיה רוכב אופניים-ספורטאי מצטיין ולמרות זאת בחר להתגייס ליחידה מובחרת ונפטר במהלך שירותו. על הספסלים ישנה הטבעה של אופניים להנצחת תחביבו ולצידם אבן שביל.

לאחר התצפית נמשיך לרדת עוד כ 400 מ', נפנה שמאלה לצד השדות בעליה מתונה ולאחר כ 600 מ' נגיע לצומת, בצידה השמאלי חניון פיקניק ובו אבן הנצחה לצבי אהרוני שהיב בין לוכדיו של אייכמן. אנו נמדיך לעלות בשביל [בערך בשעה 11 שלנו אחרי גשרון] ואחרי כ 200 מ' השביל פונה ימינה לשביל צר בחורש האלונים, אחרי כ 300 מ' נפנה שמאלה בעליה, אחרי כחצי קמ נעבור מעבר בקר ואחרי כק"מ נעבור עוד גשרון ונגיע לצומת הכניסה לבסמת טבעון.

שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה העתיקה

צריך לחצות כאן את הכביש בזהיאות ואחרי כ 100 מ' לפנות ימינה עם הסימון בתוך הטע הזיתים, הסימון כאן לא ברור אבל הכיוון הכללי הוא בקצה המטע [אם תרחיקו מידי מגיעו לגדר מתכת עליה יש סימון]. בקצה המטע ישנו כביש באורך כ 100 מ' שלא ברור למה הוא נוצר ולאחריו נגיע לנחל מתחת בסמת טבעון, השביל כאן לא מסומן כראוי. אנו נצעד בצידו השמאלי של המטע, אחרי כ 600 מ' נתחיל להקיף מגרש גרוטאות של מיחזור מתכת, הקפה שלוקחת כ 700 מ', כ 900 מ' לאחרי נפנה שמאלה עם השביל בעליה. ולאחר כ 300 מ' נפנה ימינה. הכיוון הכללי שלנו מכאן הוא עין יבקע אבל לא מצאנ את הסימונים בשבילים בין השדות אז ניווטנו עם המפה ואחרי כ 1.2 ק"מ הגענו לטיילת נחל ציפורי, ו 300 מ' לאחר מכאן הגענו לעין יבקע

 

שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה העתיקה

לאחר הפסקה קטנה [אם אתם בעניין של מעיינות זה אחלה מקום לטבילה] נתחיל לחזור בחזרה על טיילת נחל ציפורי,  לאחר כ 1.1 ק"מ נגיע לצומת עם גשר גדול מעל נחל ציפורי, נפנה בו שמאלה [על הגשר] ומיד ימינה ואחרי כ 1.2 ק"מ נגיע לתחנת הנזירים [קרויה כך כי נזירים הפעילוה], גם ליד התחנה יש אבן שביל. נעבור את התחנה ונמשיך על הטיילת, בצומת ה T – מתחת ראס עלי נפנה ימינה עם השביל – על הגשר. אחרי כ 1.8 ק"מ הטיילת מסתיימת, יש גשר אירי בצומת – לצד שמאל – ואנו נפנה ימינה בעליה בדרך העפר בעליה, אחרי כק"מ נעבור צומת גדולה ונמשיך ישר, ואחרי כ 800 מ' נגיע לדרך לכביש , זוהי דרך הנוף של יער קריית אתא, בצומת יש חניון פיקניקים

שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה העתיקה

נצעד בכביש כ 1.3 ק"מ עד שנראה מצד שמאל שלנו שילוט לאושה העתיקה. בצומת יש גם אבן שביל. ולאחר כ 200 מ' נגיע לאבן שביל נוספת בכניסה לאר העתיקות של אושה העתיקה – בו חופרים את צפונותיו של הישוב.

במקום התגלו ממצאים רבים ובין השאר ניתן לראות ליד המתקנים החקלאיים מקוואות – שכן אנשי הגליל הקפידו לייצר שמנם ויינם בטהרה.

שביל הסנהדרין מבית שערים לאושה העתיקה

דגשים

מחפשים עוד מקומות לבקר בהם באיזור?  הגן הלאומי בית שערים , באר אבא ועין אורן נמצאים בקרבת מקום

  • בזמן ביקורינו היו שירותים כימיים בקצה הגן ליד מצפה ברק [לפני הירידדה לשביל ההתיישבות] – אם כשהייתם הם לא היו – תעדכנו בבקשה
  • במצפור רוני וייצנר יש ברזיה
  • הכניסה לעין יבקע – על אחריות הנכנסים בלבד

כתיבת תגובה

סוג המסלול

מסלול קווי

רמת קושי

מיטיבי לכת

על המסלול

לחצו לניווט

מחפשים מורה דרך לטיול הבא שלכם? מלאו את הטופס הבא או חייגו 052-4282461